Uddannelsen har fokus på at udvikle og styrke din pædagogiske viden og færdigheder, dine kompetencer inden for musikpædagogisk projektudvikling og praktisk-pædagogisk arbejde.
Uddannelsen byder på gode muligheder for peer-samarbejde og samskabelse og studieforløbet veksler mellem holdundervisning, peer-workshops og individuel undervisning og vejledning. Du får i høj grad mulighed for at præge uddannelsens indhold.
Uddannelsen har et stærkt fokus på at udvikle din entreprenørielle viden og færdigheder og vil også give dig direkte adgang til konservatoriets omfattende nationale og internationale netværk.
Hvordan søger jeg om optagelse?
Det kan du læse om her på siden under ANSØGNING og OPTAGELSESPRØVE nedenfor.
Se også generel information om ansøgning og optagelse:
Uddannelsen åbner for ansøgninger | 2. januar 2025 |
Online informationsmøde via Teams | 14. januar 2025 kl. 14.00-14.40 |
Frist for online ansøgning | 4. februar 2025 kl. 12.00 |
1. runde: Du er ikke selv til stede | 10. - 28. februar 2025 |
Svar på 1. runde | 6. marts 2025 via email |
2. runde: Du deltager i prøven online | 31. marts - 4. april 2025 |
Svar på 2. runde | 10. april 2025 via email |
Online møde via Teams for ansøgere tilbudt studieplads | 22. april 2025 kl. 16.00-17.00 |
Studiestart | 18. august 2025 |
Ansøgning og optagelsesprøve: Music Education
HVEM KAN SØGE?
Du skal have bestået enten bacheloruddannelsen Musiker, Komposition eller Musikproduktion fra RMC, en relevant bacheloruddannelse fra et andet dansk musikkonservatorium, en relevant bacheloruddannelse fra et udenlandsk musikkonservatorium, en relevant bacheloruddannelse i pædagogik eller musikvidenskab fra et dansk eller udenlandsk universitet eller professionshøjskole.
Konservatoriet kan ud fra en konkret vurdering anerkende andre kunstnerisk baserede bacheloruddannelser i musik som adgangsgivende.
Vær opmærksom på, at konservatoriets kandidatuddannelser har et begrænset antal studiepladser, og at du bliver optaget på baggrund af en konkret bedømmelse af dine evner og færdigheder.
HVOR SKAL MAN SØGE?
Du skal søge om optagelse online via:
Her skal du oprette en profil, udfylde ansøgningsskemaet og uploade relevante filer.
HVAD SKAL ANSØGNINGEN INDEHOLDE?
I ansøgningsskemaet vil du blive bedt om at svare på følgende spørgsmål:
- Hvad er din motivation for at studere på RMC - hvad vil du lære og hvilke typer musikalske praksisser vil du være med til at udvikle? (maksimalt 1000 anslag)
- Hvad er dine visioner for musikundervisning? (500-1000 anslag)
- Hvordan vil du beskrive dine arbejdsmetoder i din nuværende pædagogiske praksis? (500-1000 anslag)
- Beskriv hvordan din nuværende praksis som musikunderviser forholder sig til det felt, som du arbejder inden for - herunder hvilke andre pædagogiske praksisser, du aktuelt orienterer dig i for at forstå og kende dette felt bedre. (maksimalt 1000 anslag)
- På hvilken måde, med hvad og med hvem kunne du tænke dig at arbejde med musikalsk udvikling i fremtiden? (maksimalt 1000 anslag)
- Angiv 2-3 eksempler på projekter (emne/indhold, projektform), som du kan forestille dig at arbejde med i løbet af kandidatuddannelsen. (500-1000 anslag)
- Beskriv - med udgangspunkt i uddannelsens mål for læringsudbytte - dine egne individuelle mål og læringsønsker med kandidatuddannelsen. (500-1000 anslag)
I ansøgningen vil du blive bedt om at uploade en personlig portfolio:
- Video: To videooptagelser med eksempler på undervisningsprojekter eller undervisningsforløb, som du har været ansvarlig for, og som du mener giver et godt billede af, hvem du er som underviser i musik.
Samlet varighed for de to eksempler: 5 minutter.
Afleveringsformat: MP4 - Beskrivelse: Beskriv kort de to projekter/forløb samt de pædagogiske overvejelser, du har gjort dig i forbindelse med projekterne. (maksimalt 1500 anslag)
- Video: En optagelse, som indeholder to eksempler på dine egne musikalske færdigheder, som du ønsker at præsentere dig ved hjælp af vokale, instrumentale eller bevægelsesmæssige udtryksmidler.
Du kan optræde alene eller sammen med andre.
Fokus vil ikke være på dine konkrete færdigheder, men i højere grad på dit musikerskab som sådan.
Samlet varighed for de to eksempler: 5 minutter.
Afleveringsformat: MP4
Desuden vil du blive bedt om at uploade følgende:
- Dokumentation for
- Afsluttet bacheloruddannelse. Dvs. eksamensbevis inklusiv Diploma Supplement*. Afleveringsformat: PDF
eller - Forventet afsluttet bacheloruddannelse. Dvs. studiebevis der dokumenterer studiefremdrift, indhold af beståede fag og at du afslutter din bacheloruddannelse senest 1. juli 2025. Afleveringsformat: PDF
- Afsluttet bacheloruddannelse. Dvs. eksamensbevis inklusiv Diploma Supplement*. Afleveringsformat: PDF
Øvrige bilag vil ikke indgå i bedømmelsen.
* Diploma Supplement skal udarbejdes af den institution der har udstedt dit bachelorbevis.
Hvad er Diploma Supplement?
ANSØGNINGSGEBYR
Det koster 500 DKK at søge ind på en kandidatuddannelse på RMC. Gebyret dækker en del af konservatoriets omkostninger i forbindelse med behandling af ansøgninger samt planlægning og afvikling af indstillingsprøverne, og kan ikke refunderes efter ansøgningsfristens udløb
Hvis du søger ind på en kandidatuddannelse umiddelbart efter at have afsluttet en bacheloruddannelse på RMC, gælder der særlige regler, og du vil få refunderet ansøgningsgebyret efter ansøgningsfristens udløb.
HVEM KOMMER TIL INDSTILLINGSPRØVE?
Alle ansøgere, der opfylder adgangskravet, får bedømt deres ansøgning ved en indstillingsprøve.
INDSTILLINGSPRØVENS FORM OG INDHOLD
Indstillingsprøven foregår i to runder:
1. runde af indstillingsprøven består af en bedømmelse af materialet i din personlige portfolio.
Du er ikke selv til stede.
2. runde af indstillingsprøven består af en samtale, som gennemføres online.
1. RUNDE AF INDSTILLINGSPRØVEN
Ved indstillingsprøvens 1. runde vil et bedømmelsespanel bestående af to bedømmere gennemse de indsendte videoer i din personlige portfolio og læse de dertil hørende bilag.
Du er ikke selv til stede.
I 1. runde foretager panelet en bedømmelse på grundlag af materialet i din personlige portfolio.
Ved bedømmelsen lægges der vægt på dit faglige niveau i forhold til det niveau, der kræves for at påbegynde uddannelsen.
Du får en bedømmelse efter en 100-point-skala, som er en underinddeling af 7-trins-skalaen. Der kræves minimum 40 point, svarende til 02 efter 7-trins-skalaen, for at bestå prøven.
UDVÆLGELSE EFTER 1. RUNDE AF INDSTILLINGSPRØVEN
På baggrund af bedømmelsen udvælges en gruppe ansøgere, der går videre til indstillingsprøvens 2. runde.
Denne gruppe er normalt to-tre gange større end det antal, der optages på uddannelsen.
Det er en forudsætning for at gå videre til 2. runde, at 1. runde er bestået.
Alle ansøgere får svar på 1. runde via mail.
For ansøgere, der går videre til indstillingsprøvens 2. runde, indeholder mailen oplysning om det præcise tidspunkt for prøven.
Der tilbydes ikke feedback til ansøgere, der ikke går videre til 2. runde.
2. RUNDE AF INDSTILLINGSPRØVEN
Indstillingsprøvens 2. runde gennemføres som en samtale mellem dig og et bedømmelsespanel bestående af to bedømmere.
Samtalen tager udgangspunkt i din skriftlige ansøgning og materialet i din personlige portfolio, som du har indsendt.
Varighed: 10 minutter.
Efter indstillingsprøvens 2. runde foretager panelet en samlet bedømmelse af din skriftlige ansøgning samt samtalen.
Ved bedømmelsen lægges der vægt på dit faglige niveau samt på din skriftlige ansøgning.
Bedømmelsen gives i forhold til det niveau, der kræves for at påbegynde uddannelsen.
Du får en bedømmelse efter en 100-point-skala, som er en underinddeling af 7-trins-skalaen. Der kræves minimum 40 point, svarende til 02 efter 7-trins-skalaen, for at bestå prøven.
SPROG VED INDSTILLINGSPRØVEN
Indstillingsprøven gennemføres normalt på dansk. I de tilfælde, hvor en ansøger ikke taler eller forstår dansk, gennemføres prøven på engelsk.
OPTAGELSE
På baggrund af resultatet fra 2. runde af indstillingsprøven bliver de bedst kvalificerede ansøgere optaget på uddannelsen. Hvis flere ansøgere er lige godt kvalificerede, vil forhold som musiklivets behov kunne indgå i konservatoriets beslutning om optag.
Der optages normalt 6 studerende på uddannelsen. På grund af det begrænsede antal studiepladser kan konservatoriet blive nødt til at afvise ansøgere, selvom de har bestået optagelsesprøven.
Du vil via mail få at vide, om du er optaget.
Alle ansøgere, der ikke bliver optaget, tilbydes en kort telefonsamtale på 8 minutter med den ansvarlige prøveleder, som vil uddybe dit bedømmelsesresultat med udgangspunkt i de anvendte bedømmelseskriterier.
VENTELISTE
Et begrænset antal ansøgere, som er kvalificerede til optagelse, men som ikke bliver optaget på grund af begrænsede studiepladser, kan blive tilbudt en ventelisteplads. I perioden frem til den 1. juni kan ansøgere, som er på venteliste, blive tilbudt en studieplads.
SYGDOM I FORBINDELSE MED INDSTILLINGSPRØVEN
Sygdom skal dokumenteres med lægeerklæring, hvis du ønsker at få mulighed for at gå til sygeprøve. RMC skal have din lægeerklæring senest tre hverdage efter det fastsatte tidspunkt for din prøve. Konservatoriet fastsætter tidspunktet for en eventuel sygeprøve, og du vil få besked hurtigst muligt. Det vil ikke være muligt at gå til sygeprøve på andre tidspunkter end det af konservatoriet udmeldte tidspunkt. Du skal selv betale for lægeerklæringen.
Gode råd til din ansøgning og til optagelsesprøven fra Kasper Tranberg, der er uddannelsesansvarlig for kandidatuddannelserne på RMC.
Uddannelsens opbygning: Music Education
Kandidatuddannelsen Music Education kvalificerer dig på videregående niveau som musikpædagog. Uddannelsen har fokus på at udvikle og styrke din pædagogiske viden og færdigheder, dine kompetencer inden for pædagogisk projektudvikling, organisering og ledelse samt din praktisk-pædagogiske arbejde som musiklærer.
I løbet af uddannelsen anvender du relevante teorier som inspiration til udvikling af dine pædagogiske idéer og projekter. Du vil også forberede og gennemføre praktiske musikpædagogiske projekter i forskellige sammenhænge. Disse projekter er både selvvalgte og fastlagt af konservatoriet.
En del af din uddannelse er tilrettelagt som selvstændigt projektarbejde, hvor du tilrettelægger de pædagogiske workshops og undervisningsforløb, der er relevante for dit studie - inden for uddannelsens rammer og på baggrund af individuel vejledning og vejledning.
Derudover indgår der ugentlige forelæsninger, seminarer og workshops både i grupper og individuelt, og du læser nogle fag sammen med studerende fra konservatoriets øvrige kandidatuddannelser.
Udviklingen af musikpædagogiske færdigheder, viden og kompetencer understøttes af uddannelsens fagområder.
Uddannelsens fag er Musikpædagogik, Sammenspil og samskabelse, Valgfag, Entreprenørskab og uddannelsens afsluttende Kandidatprojekt, der fokuserer på musikundervisning, og er selvdefineret, inden for visse overordnede krav. Udviklingen af færdigheder, viden og kompetencer i Musikpædagogik understøttes af de øvrige fag på uddannelsen.
Uddannelsens 3. semester er et obligatorisk eksternt semester, som består af et større projekt i samarbejde og partnerskab med eksterne partnere i interkulturelle rammer.
Uddannelsen har også et generelt fokus på at udvikle dine entreprenørielle viden og færdigheder, og du har også adgang til konservatoriets omfattende nationale og internationale netværk.
Uddannelsen tilbyder gode muligheder for at samarbejde med kollegaer og samskabelse med andre af konservatoriets studerende, både fra Musikpædagogik og fra andre uddannelser, samt med studerende fra andre institutioner. Gennem et stort udvalg af valgfag får du også mulighed for at forme uddannelsens indhold efter dine egne ønsker.
Uddannelsen er et fuldtidsstudium, og der er mødepligt til undervisningen.
Undervisningssproget er som udgangspunkt dansk, dog udbydes enkelte forløb også på engelsk. Undervisning med udenlandske gæstelærere vil dog typisk foregå på engelsk.
Kandidatuddannelsen er normeret til 120 ECTS-point, som svarer til to årsværk á 1.620 timer. Et årsværk omfatter alt arbejde i forbindelse med studiet, herunder undervisning, selvstudier, prøver og alle øvrige uddannelsesrelaterede aktiviteter.
I tabellen nedenfor kan du se, hvordan fag og ECTS-point fordeler sig på uddannelsen.
I uddannelsens studieordning kan du læse mere om uddannelsens formål og opbygning samt finde uddybende beskrivelser af uddannelsens enkelte fag – klik på linket til højre.
I uddannelsens studieordning kan du læse mere om uddannelsens formål og opbygning samt finde uddybende beskrivelser af uddannelsens enkelte fag.
Herunder kan du se en liste over undervisere på uddannelsen i det aktuelle studieår, både fastansatte og timelærere.
RMC lægger ved sammensætning af lærergruppen vægt på diversitet, hvad angår genre og faglighed.
Du tilbydes som studerende et bredt spekter af faglige impulser fra såvel fastansatte lærere som timelærere og eksterne kursuslærere.
Inden for uddannelsens centrale fagområder vil den del af undervisningen, der varetages af fastansatte lærere, som udgangspunkt ikke overstige to tredjedele af det samlede timetal.
I forbindelse med kurser, projekter og lignende vil du desuden have mulighed for at møde en lang række eksterne undervisere.
Musikpædagogik / Music Education
Maria Westvall
Astrid Elbek
Sergio Garcia Cuesta
Musikpædagogik (individuel, faglig vejledning) / Music Education (Individual Subject-specific Tuition)
Aisha Thorsen
David Elberling
Jens Skou Olsen
John Hollenbeck
Kirsten Juul Seidenfaden
Signe Høirup Wille-Jørgensen
Mie Brunberg
Sammenspil og samskabelse / Ensemble and Co-creation
Albert Raft Rasmussen
Ruhi Erdogan
Nikolaj Hess
Kirsten Juul Seidenfaden
Entreprenørskab /Entrepreneurship
Sidse Gry Jeppesen
Christian Taagehøj
Eksternt Integreret Modul / External Integrated Module
Malene Bichel
Christian Taagehøj
Kandidatprojekt / Master Project
Kim Boeskov
Valgfag / Electives
Greta Schenk
Jens Bjørnkjær
Ida Schou Niegaard
Morten Svenstrup
Louise Dam Eckardt Jensen
Pablo Llambias
Mads Kinnerup Jørgensen
Mija Milovic
Jens Skou Olsen
Niklas Schak
Fag og ECTS
Fag
- 1. Sem.
- 2. Sem.
- 3. Sem.
- 4. Sem.
- ECTS pr. fag
Musikpædagogik
30 ECTS
Fag
- 1. Sem.
- 2. Sem.
- 3. Sem.
- 4. Sem.
- ECTS pr. fag
Musikpædagogik
- 15
- 15
- 30
Sammenspil og samskabelse
10 ECTS
Fag
- 1. Sem.
- 2. Sem.
- 3. Sem.
- 4. Sem.
- ECTS pr. fag
Sammenspil og samskabelse
- 5
- 5
- 10
Entreprenørskab
10 ECTS
Fag
- 1. Sem.
- 2. Sem.
- 3. Sem.
- 4. Sem.
- ECTS pr. fag
Entreprenørskab
- 5
- 5
- 10
Valgfag
20 ECTS
Fag
- 1. Sem.
- 2. Sem.
- 3. Sem.
- 4. Sem.
- ECTS pr. fag
Valgfag
- 5
- 5
- 10
- 20
Eksternt, integreret modul
30 ECTS
Fag
- 1. Sem.
- 2. Sem.
- 3. Sem.
- 4. Sem.
- ECTS pr. fag
Eksternt, integreret modul
- 30
- 30
Kandidatprojekt
20 ECTS
Fag
- 1. Sem.
- 2. Sem.
- 3. Sem.
- 4. Sem.
- ECTS pr. fag
Kandidatprojekt
- 20
- 20