Uddannelsen er rettet mod dig, der som udøvende musiker inden for jazz og improviseret musik, ønsker at fokusere på komposition.
Du vil få indflydelse på uddannelsens indhold, så det tilpasses din kunstneriske profil og udvikling med det formål at styrke dine kompetencer som komponerende musiker.
Besøg også, for mere om uddannelsen og dimittenderne:
Hvordan søger jeg om optagelse?
Det kan du læse om her på siden under ANSØGNING og OPTAGELSESPRØVE nedenfor.
Se også generel information om ansøgning og optagelse:
Uddannelsen åbner for ansøgninger | 2. januar 2025 |
Online informationsmøde via Teams | 14. januar 2025 kl. 14.50-15.35 |
Frist for online ansøgning | 4. februar 2025 kl. 12.00 |
1. runde: Du er ikke selv til stede | 10. - 28. februar 2025 |
Svar på 1. runde | 6. marts 2025 via email |
2. runde: Du deltager i prøven på RMC | 31. marts - 4. april 2025 |
Svar på 2. runde | 10. april 2025 via email |
Online møde via Teams for ansøgere tilbudt studieplads | 22. april 2025 kl. 16.00-17.00 |
Studiestart | 18. august 2025 |
Ansøgning og optagelsesprøve: NoCoM
HVEM KAN SØGE?
Du skal have bestået enten bacheloruddannelsen Musiker, Komposition eller Musikproduktion fra RMC, en relevant bacheloruddannelse fra et andet dansk musikkonservatorium eller en relevant bacheloruddannelse fra et udenlandsk musikkonservatorium.
Konservatoriet kan ud fra en konkret vurdering anerkende andre kunstnerisk baserede bacheloruddannelser i musik som adgangsgivende.
Vær opmærksom på, at konservatoriets kandidatuddannelser har et begrænset antal studiepladser, og at du bliver optaget på baggrund af en konkret bedømmelse af dine evner og færdigheder.
HVOR SKAL MAN SØGE?
Du skal søge om optagelse online via:
Her skal du oprette en profil, udfylde ansøgningsskemaet og uploade relevante filer.
HVAD SKAL ANSØGNINGEN INDEHOLDE?
I ansøgningsskemaet vil du blive bedt om at svare på følgende spørgsmål:
- Hvad er dit primære instrument? Bemærk, at du skal søge om tilladelse, hvis du søger et andet instrument end bas, guitar, klaver, orgel, percussion, sang, saxofon, trombone, trommer, trompet, vibrafon, violin eller elektronik.
- Hvad er din motivation for at studere på uddannelsen - hvad vil du gerne lære? (maksimalt 1000 anslag)
- Hvad er dine kunstneriske mål/visioner - hvad vil du gerne opnå med din musik? (500-1000 anslag)
- Hvad er dine arbejdsmetoder - hvordan arbejder du med at skabe din musik? (500-1000 anslag)
- Hvad er du inspireret af - hvordan indgår dette i din kunstneriske praksis som musiker og komponist? (maksimalt 1000 anslag)
- Angiv 2-3 eksempler på projekter (emne/indhold, projektform), som du kan forestille dig at arbejde med i løbet af kandidatuddannelsen. (500-1000 anslag)
Derudover skal du skrive et CV:
- Et CV, hvor du beskriver din faglige baggrund og erfaring som komponist og som udøvende musiker. (maksimalt 2400 anslag)
I ansøgningen vil du blive bedt om at uploade en personlig portfolio:
- Musik: Lyddokumentationer på kompositorisk arbejde, som du har været ansvarlig for, og som du mener giver et godt billede af, hvem du er som komponist og skabende musiker.
Det uploadede materiale kan bestå af ét eller flere forskellige eksempler på dit kompositoriske arbejde.
Samlet varighed: 15 minutter.
Afleveringsformat: MP3 - Creditliste: En creditliste med præcis angivelse af din egen og eventuelt andres rolle i forbindelse med tilblivelsen af de uploadede eksempler. (maksimalt 800 anslag)
- Beskrivelse: Beskriv kort hvilke overvejelser, du har gjort dig om det uploadede kompositoriske materiale. (maksimalt 1000 anslag)
- Noder eller lignende: Noder eller anden værkdokumentation (hvis relevant – ikke obligatorisk)
Desuden vil du blive bedt om at uploade følgende:
- Dokumentation for
- Afsluttet bacheloruddannelse. Dvs. eksamensbevis inklusiv Diploma Supplement*. Afleveringsformat: PDF
eller - Forventet afsluttet bacheloruddannelse. Dvs. studiebevis der dokumenterer studiefremdrift, indhold af beståede fag og at du afslutter din bacheloruddannelse senest 1. juli 2024. Afleveringsformat: PDF
- Afsluttet bacheloruddannelse. Dvs. eksamensbevis inklusiv Diploma Supplement*. Afleveringsformat: PDF
Øvrige bilag vil ikke indgå i bedømmelsen.
* Diploma Supplement skal udarbejdes af den institution der har udstedt dit bachelorbevis.
Hvad er Diploma Supplement?
ANSØGNINGSGEBYR
Det koster 500 DKK at søge ind på en kandidatuddannelse på RMC. Gebyret dækker en del af konservatoriets omkostninger i forbindelse med behandling af ansøgninger samt planlægning og afvikling af indstillingsprøverne, og kan ikke refunderes efter ansøgningsfristens udløb
Hvis du søger ind på en kandidatuddannelse umiddelbart efter at have afsluttet en bacheloruddannelse på RMC, gælder der særlige regler, og du vil få refunderet ansøgningsgebyret efter ansøgningsfristens udløb.
HVEM KOMMER TIL INDSTILLINGSPRØVE?
Alle ansøgere, der opfylder adgangskravet, får bedømt deres ansøgning ved en indstillingsprøve.
INDSTILLINGSPRØVENS FORM OG INDHOLD
Indstillingsprøven foregår i to runder:
1. runde af indstillingsprøven består af en bedømmelse af materialet i din personlige portfolio.
Du er ikke selv til stede.
2. runde af indstillingsprøven består af en koncert samt en samtale, som gennemføres fysisk på RMC.
1. RUNDE AF INDSTILLINGSPRØVEN
Ved indstillingsprøvens 1. runde vil et bedømmelsespanel bestående af to bedømmere lytte til dit indsendte kompositoriske arbejde i din personlige portfolio og læse de dertil hørende bilag.
Du er ikke selv til stede.
I 1. runde foretager panelet en bedømmelse på grundlag af dit indsendte, kompositoriske arbejde i din personlige portfolio.
Ved bedømmelsen lægges der vægt på dit kunstneriske og faglige niveau i forhold til det niveau, der kræves for at påbegynde uddannelsen.
Du får en bedømmelse efter en 100-point-skala, som er en underinddeling af 7-trins-skalaen. Der kræves minimum 40 point, svarende til 02 efter 7-trins-skalen, for at bestå prøven.
UDVÆLGELSE EFTER 1. RUNDE AF INDSTILLINGSPRØVEN
På baggrund af bedømmelsen udvælges en gruppe ansøgere, der går videre til indstillingsprøvens 2. runde.
Denne gruppe er normalt to-tre gange større end det antal, der optages på uddannelsen.
Det er en forudsætning for at gå videre til 2. runde, at 1. runde er bestået.
Alle ansøgere får svar på 1. runde via mail.
For ansøgere, der går videre til indstillingsprøvens 2. runde, indeholder mailen oplysning om det præcise tidspunkt for prøven.
Der tilbydes ikke feedback til ansøgere, der ikke går videre til 2. runde.
2. RUNDE AF INDSTILLINGSPRØVEN
Indstillingsprøvens 2. runde gennemføres som en koncert og en samtale mellem dig og et bedømmelsespanel bestående af to bedømmere.
KONCERT
Du spiller på dit hovedinstrument et selvvalgt repertoire, med egen gruppe (minimum én anden person, som synger eller spiller et instrument).
Repertoiret skal indeholde materiale komponeret og/eller arrangeret af dig selv og der skal indgå improvisation.
Varighed: 10 minutter inklusiv eventuelle skift.
SAMTALE
Samtalen tager udgangspunkt i din koncert og din skriftlige ansøgning, som du har indsendt.
Du gennemfører samtalen alene over for bedømmelsespanelet.
Varighed: 10 minutter.
Efter indstillingsprøvens 2. runde foretager panelet en samlet bedømmelse af koncerten, din skriftlige ansøgning, dit CV samt samtalen.
Ved bedømmelsen lægges der vægt på dit kunstneriske og faglige niveau samt på din skriftlige ansøgning.
Bedømmelsen gives i forhold til det niveau, der kræves for at påbegynde uddannelsen.
Du får en bedømmelse efter en 100-point-skala, som er en underinddeling af 7-trins-skalaen. Der kræves minimum 40 point, svarende til 02 efter 7-trins-skalaen, for at bestå prøven.
SPROG VED INDSTILLINGSPRØVEN
Indstillingsprøven gennemføres normalt på dansk. I de tilfælde, hvor en ansøger ikke taler eller forstår dansk, gennemføres prøven på engelsk.
OPTAGELSE
På baggrund af resultatet fra 2. runde af indstillingsprøven bliver de bedst kvalificerede ansøgere optaget på uddannelsen. Hvis flere ansøgere er lige godt kvalificerede, vil forhold som musiklivets behov kunne indgå i konservatoriets beslutning om optag.
Der optages normalt 2 studerende på uddannelsen. På grund af det begrænsede antal studiepladser kan konservatoriet blive nødt til at afvise ansøgere, selvom de har bestået optagelsesprøven.
Du vil via mail få at vide, om du er optaget.
Alle ansøgere, der ikke bliver optaget, tilbydes en kort telefonsamtale på 8 minutter med den ansvarlige prøveleder, som vil uddybe dit bedømmelsesresultat med udgangspunkt i de anvendte bedømmelseskriterier.
VENTELISTE
Et begrænset antal ansøgere, som er kvalificerede til optagelse, men som ikke bliver optaget på grund af begrænsede studiepladser, kan blive tilbudt en ventelisteplads. I perioden frem til den 1. juni kan ansøgere, som er på venteliste, blive tilbudt en studieplads.
SYGDOM I FORBINDELSE MED INDSTILLINGSPRØVEN
Sygdom skal dokumenteres med lægeerklæring, hvis du ønsker at få mulighed for at gå til sygeprøve. RMC skal have din lægeerklæring senest tre hverdage efter det fastsatte tidspunkt for din prøve. Konservatoriet fastsætter tidspunktet for en eventuel sygeprøve, og du vil få besked hurtigst muligt. Det vil ikke være muligt at gå til sygeprøve på andre tidspunkter end det af konservatoriet udmeldte tidspunkt. Du skal selv betale for lægeerklæringen.
Uddannelsens opbygning: NoCoM
Kandidatuddannelsen Nordic Master: The Composing Musician er en uddannelse på videregående niveau, hvor der bliver lagt vægt på fordybelse, individuelle valgmuligheder og innovation med henblik på at styrke din kunstneriske profil.
Uddannelsen har fire semestre, hvor første og sidste semester er på RMC.
De øvrige to semestre læser du på vores partnerinstitutioner:
1. semester på RMC
2. semester på Norges Musikkhøgskole i Oslo
3. semester på Högskolan för Scen och Musik i Gøteborg
4. semester på RMC
Hvert semester skiftes partnerinstitutionerne desuden til at være værter for et fælles intensivmodul (Joint Intensive Module), hvor alle uddannelsens studerende samles i en uge. Udover at være et intensivt kursusmodul med fokus på blandt andet komposition og performance, vil der på modulet også være fokus på at styrke netværket på tværs af alle studerende på uddannelsen.
Undervisningen er i høj grad præget af selvstændigt arbejde, hvor du inden for uddannelsens rammer - og på baggrund af individuel, faglig vejledning - selv udvikler og tilrettelægger indhold og forløb i dialog med dine vejledere.
I uddannelsen lægges der vægt på, at dine egne idéer og din egen praksis får de bedste udfoldelsesbetingelser i et studiemiljø, der understøtter eksperimentet, undersøgelsen og den åbne arbejdsproces. Samtidig er der fokus på, at du opbygger viden og færdigheder på videregående niveau, inden for det felt, du arbejder.
Undervisningen veksler mellem skemalagt ugebaseret undervisning, projektforløb, individuel undervisning og undervisning i grupper. Undervisningen søger på den ene side at møde den enkelte studerendes behov og lægger samtidig vægt på at etablere en fælles platform, hvor studerende inspirerer og støtter hinanden i den kunstneriske og faglige udvikling.
Nogle af uddannelsens fag læser du sammen med studerende på konservatoriets andre kandidatuddannelser.
Uddannelsens fagområder er Komposition/Performance, Semesterprojekt og Valgfag, hvor det helt centrale fag er Semesterprojekt. I faget udvikler og gennemfører du hvert semester ét afsluttet, kunstnerisk projekt. Semesterprojekterne vil have forskelligt fokus og kan for eksempel være tværkunstneriske eller kredse omkring performance. I fagene Komposition/Performance og Valgfag udvikler du de færdigheder, den viden og de kompetencer, der skal understøtte semesterprojekterne. Fagene tilrettelægges i dialog med din vejleder.
De tre partnerinstitutioner understøtter i henhold til den fælles uddannelsesbeskrivelse på forskellig måde uddannelsens fagområder, afhængigt af den lokale studieplan.
Der er i uddannelsen gode muligheder for at trække på de mange stærke faglige miljøer samt de faglige netværk, som de tre partnerinstitutioner tilsammen besidder.
Uddannelsen afsluttes med et kandidatprojekt inden for faget Komposition/Performance. Kandidatprojektet består dels af en kunstnerisk produktion, hor du både er komponist og udøver, dels af en skriftlig rapport, hvori du præsenterer dine refleksioner over projektets proces og resultater.
Uddannelsen er et fuldtidsstudium, og der er mødepligt til undervisningen.
Undervisningssproget er som udgangspunkt skandinavisk, dog vil der i det omfang, det er nødvendigt, også blive undervist på engelsk.
Kandidatuddannelsen er normeret til 120 ECTS-point, som svarer til to årsværk á 1.620 timer. Et årsværk omfatter alt arbejde i forbindelse med studiet, herunder undervisning, selvstudier, prøver og alle øvrige uddannelsesrelaterede aktiviteter.
I tabellen nedenfor kan du se, hvordan fag og ECTS-point fordeler sig på uddannelsen.
I uddannelsens studieordning kan du læse mere om uddannelsens formål og opbygning samt finde uddybende beskrivelser af uddannelsens enkelte fag – klik på linket til højre.
I uddannelsens studieordning kan du læse mere om uddannelsens formål og opbygning samt finde uddybende beskrivelser af uddannelsens enkelte fag.
Herunder kan du se en liste over RMC-undervisere på uddannelsen i det aktuelle studieår, både fastansatte og timelærere.
For liste over undervisere på Norges Musikkhøjskole i Oslo og Högskolan för Scen och Musik i Gøteborg henvises til institutionernes hjemmesider.
RMC lægger ved sammensætning af lærergruppen vægt på diversitet, hvad angår genre og faglighed.
Du tilbydes som studerende et bredt spekter af faglige impulser fra såvel fastansatte lærere som timelærere og eksterne kursuslærere.
Inden for uddannelsens centrale fagområder vil den del af undervisningen, der varetages af fastansatte lærere, som udgangspunkt ikke overstige to tredjedele af det samlede timetal.
I forbindelse med kurser, projekter og lignende vil du desuden have mulighed for at møde en lang række eksterne undervisere.
Kunstnerisk Udviklingsarbejde / Artistic Development Work
Anders Mathiasen
Jacob Anderskov
Kasper Tranberg
Sharin Foo
Kunstnerisk udviklingsarbejde (individuel, faglig vejledning) / Artistic Development Work (Individual Subject-specific Tuition)
Anja Tietze Lahrmann
Christian Balvig Pehrson
Flavia Huarachi Jørgensen
Kristian Finne Kristensen
Kristina Holgersen
Marcela Lucatelli
Nana Inie
Anders Mathiasen
Pablo Llambias
Christian Balvig Pehrson
Erik Kimestad
Esben Weile Kjær
Jakob Littauer
Jonathan Carl Jensen
Katrine Muff Enevoldsen
Martin Glaz Serup
Nis Bysted
Pablo Llambias
Peter Bruun
Rune Kielsgaard
Lotte Anker
Maria Faust
Pablo Llambias
Music Performance
Flavia Huarachi Jørgensen
Eksternt Integreret Modul / External Integrated Module
Qarin Wikström
Jacob Anderskov
Anders Mathiasen
Kasper Tranberg
Christian Taagehøj
Kandidatprojekt / Master Project
Anders Mathiasen
Soffie Viemose
Sharin Foo
Valgfag / Electives
Greta Schenk
Jens Bjørnkjær
Ida Schou Niegaard
Morten Svenstrup
Louise Dam Eckardt Jensen
Pablo Llambias
Mads Kinnerup Jørgensen
Mija Milovic
Jens Skou Olsen
Niklas Schak
Fag og ECTS
Fag
- 1. Sem.
- 2. Sem.
- 3. Sem.
- 4. Sem.
- ECTS pr. fag
Komposition/ Performance
45 ECTS
Fag
- 1. Sem.
- 2. Sem.
- 3. Sem.
- 4. Sem.
- ECTS pr. fag
Komposition/ Performance
- 15
- 15
- 15
- 45
Valgfag
22.5 ECTS
Fag
- 1. Sem.
- 2. Sem.
- 3. Sem.
- 4. Sem.
- ECTS pr. fag
Valgfag
- 7.5
- 7.5
- 7.5
- 22.5
Semesterprojekt
22.5 ECTS
Fag
- 1. Sem.
- 2. Sem.
- 3. Sem.
- 4. Sem.
- ECTS pr. fag
Semesterprojekt
- 7.5
- 7.5
- 7.5
- 22.5
Kandidatprojekt
30 ECTS
Fag
- 1. Sem.
- 2. Sem.
- 3. Sem.
- 4. Sem.
- ECTS pr. fag
Kandidatprojekt
- 30
- 30