Fælles international uddannelse
RMC deltager i et internationalt samarbejder om fælles uddannelse, Nordic Master: The Composing Musician.
Nordic Master: The Composing Musician (NoCoM)
Nordic Master: The Composing Musician er en kandidatuddannelse med fokus på komposition. Uddannelsen drives i fællesskab af Norges Musikkhøgskole i Oslo, Högskolan för Scen och Musik i Gøteborg og RMC.
Erasmus+
Erasmus+ er EU’s rammeprogram for internationaliseringsaktiviteter på blandt andet de videregående uddannelsesinstitutioner. RMC’s aktiviteter inden for Erasmus+ tager udgangspunkt i et Erasmus Policy Statement (EPS), der beskriver konservatoriets strategier for Erasmus samarbejdet.
Nordplus
Nordplus er Nordisk Ministerråds program for samarbejde inden for videregående uddannelse. RMC deltager i to Nordplus netværk, Nordpuls – Jazz and Pop Music Network og NNEM – Nordic Network for Music Education.
Nordplus - Jazz and pop music network
NORDPULS er et netværk bestående af højere uddannelsesinstitutioner, der tilbyder uddannelser inden for pop, jazz og relaterede genrer. Formålet med NORDPULS er at styrke uddannelsernes niveau gennem udveksling af studerende og lærere, curriculumudvikling, samarbejdsprojekter og generel videndeling.
nordplusmusic.net
NNME – Nordic network for music education
Nordic Network for Music Education er et netværk bestående af førende nordiske uddannelsesinstitutioner inden for uddannelsen af musikundervisere. Formålet med netværket er at styrke refleksionen og diskussionen omkring uddannelsen af musikundervisere og herved bidrage til uddannelsens udvikling.
nordplusmusic.net
Association of Nordic Music Academies (ANMA)
Association of Nordic Music Academies (ANMA) er et samarbejdsforum for musikkonservatorierne i de nordiske og baltiske lande. ANMA arbejder for udviklingen af de højere musikuddannelser.
Association of European Conservatories (AEC)
Association of European Conservatories (AEC) er en europæisk organisation for musikkultur og -uddannelse, hvis medlemmer tæller mere end 280 musikkonservatorier i 55 lande. AEC har til formål at fremme og støtte internationalt samarbejde mellem medlemsinstitutionerne, at gennemføre en række internationale projekter med udgangspunkt i professionel videregående musikuddannelse, at organisere en årlig kongres og andre møder for medlemmerne og at repræsentere musikuddannelsessektorens interesser på et nationalt, europæisk og internationalt niveau. RMC er en aktiv partner i AECs arbejde både ved tilrettelæggelse og gennemførelse af møder og aktiviteter og som drivkraft for initiativer inden for rytmisk musikundervisning.
AEC Pop Jazz Platform
AEC Pop Jazz Platformen (AEC PJP) har til formål at styrke og udvikle uddannelser og undervisning i pop, jazz og beslægtede stilarter på de europæiske musikkonservatorier. Platformen har tre overordnede mål: At indsamle og formidle information om pop/jazz uddannelser på de deltagende institutioner, at støtte udvekslingsophold for studerende og lærere fra de deltagende institutioner og at tage initiativ til seminarer og projekter med videre for de deltagende institutioner. Platformens hovedaktivitet er det årlige møde for de deltagende institutioner. Alle institutioner, der er medlem af AEC, kan deltage i platformens møder og øvrige arbejde.
International Association of Schools of Jazz (IASJ)
International Association of Schools of Jazz (IASJ) har til formål at fremme samarbejdet mellem jazzskoler i hele verden. Dette sker blandt andet ved at drive netværket af jazzskoler med henblik på at styrke udvekslingen af lærere og studerende, ideer og undervisningsmateriale, at udgive et nyhedsbrev og yde service til medlemsinstitutionerne og at organisere et årligt møde for medlemsinstitutionernes lærere og studerende. RMC’s studerende og lærere deltager jævnligt ved IASJs møder.