Akkreditering, kvalitetssystem og evalueringer

Akkreditering

Akkrediteringsrådet har i 2021 tildelt Rytmisk Musikkonservatorium (RMC) en positiv institutionsakkreditering.

Akkrediteringsrådets afgørelsesbrev og akkrediteringsrapport (pdf) 

Det danske akkrediteringssystem skal sikre et sammenhængende og gennemsigtigt uddannelsesmarked til gavn for både studerende, arbejdsmarkedet og uddannelsesinstitutionerne. Institutionsakkreditering giver uddannelsesinstitutionerne ansvar for og frihed til selv at fastsætte et system, der løbende sikrer kvalitet og relevans af deres uddannelser, og med en positiv akkreditering følger flere muligheder i forhold til blandt andet at oprette nye uddannelser og justere de eksisterende.

Det danske akkrediteringssystem blev etableret i 2007. Med akkrediteringsloven fra 2013 overgik systemet løbende fra akkreditering af hver enkelt uddannelse til i stedet at akkreditere hele uddannelsesinstitutioner. Akkrediteringens varighed er maksimalt seks år, herefter skal institutionen igennem en fornyet akkreditering.

Se mere:

Akkrediteringsrådet 

Danmarks Akkrediteringsinstitution

RMC´s kvalitetssystem

Rytmisk Musikkonservatoriums kvalitetssystem skal gennem en koordineret og ledelsesforankret indsats medvirke til at realisere RMC´s mission, vision og strategi ved at sikre og udvikle de udbudte uddannelsers kvalitet og relevans.

For at sikre og udvikle kvaliteten, foretager RMC et løbende tilsyn med centrale områder af uddannelserne og forhold, som kan påvirke disse.

Arbejdet er beskrevet i RMC´s kvalitetssystem, som beskriver målsætninger, arbejdsopgaver, handlingsplaner og ansvarsforhold inden for en række indsatsområder:

Årlige kvalitetsrapporter

En gang årligt udarbejder RMC en kvalitetsrapport, som – på baggrund af rektors årlige uddannelsesgennemgang med de respektive uddannelsesansvarlige – beskriver de kvalitetsudviklingsmæssige analyser, der er foretaget i løbet af det forudgående studieår, og hvilke handlinger der er aftalt på den baggrund.

Ansøgerundersøgelser

En gang årligt - efter afvikling af optagelses- og indstillingsprøver til konservatoriets uddannelser - udsender RMC en skriftlig spørgeskemaundersøgelse til alle ansøgere.

Undersøgelsen fokuserer på ansøgernes oplevelse af konservatoriets information vedr. optagelsesprøver og uddannelser, ansøgningsprocessen, prøveforløbet og den praktiske afvikling.

Undervisningsmiljøvurderinger

Hvert tredje år foretager RMC en undervisningsmiljøvurdering blandt studerende konservatoriet.

Undersøgelsen fokuserer på de studerendes oplevelse af konservatoriets fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø, studieadministrationen, udlånet og studievejledningsudbuddet samt de studerendes oplevelse af studiemiljøet, herunder deres oplevelse af det internationale studiemiljø.

Beskæftigelsesundersøgelser

Danmarks Statistik udarbejder en gang årligt i oktober en beskæftigelsesundersøgelse (kulturstatistik), der omfatter dimittender fra alle uddannelser under Kulturministeriet.

Dimittendundersøgelser

Siden 2013 har konservatoriet hvert 4. år udarbejdet dimittendundersøgelser, som fokuserede på dimittendernes beskæftigelse og deres vurdering af, hvilke kvalifikationer de har opnået gennem deres uddannelse, og hvordan disse matcher det oplevede behov i deres arbejdsliv. Hertil udarbejdede konservatoriet en årlig uddannelsesundersøgelse og en udslusningsundersøgelse blandt seneste dimittendårgang.

Fra og med 2022 har konservatoriet samlet de tre typer af undersøgelser i en samlet dimittendundersøgelse. Det nye format fokuserer på dimittendernes oplevelse af uddannelsen samt overgangen fra uddannelse til arbejdsliv. Herudover fokuserer undersøgelsen på dimittendernes beskæftigelsessituation efter endt uddannelse, samt på hvilke kompetencer dimittenderne oplever at have fået på uddannelsen, og hvilke kompetencer, de oplever, der efterspørges på arbejdsmarkedet.

Fra og med 2022 foretager RMC den nye dimittendundersøgelse en gang årligt. Hvert andet år omhandler undersøgelsen de seneste tre dimittendårgange på bachelorniveau, hvert andet år de seneste tre dimittendårgange på kandidat- og solistniveau.

Aftagerundersøgelser

Hvert andet år udarbejder RMC en aftagerundersøgelse for de enkelte uddannelser (hhv. skabende/udøvende, det pædagogiske arbejdsmarked samt arbejdsmarkedet for music management).

Aftagerundersøgelsen fokuserer på at give et billede af aftagernes vurdering af dimittender fra konservatorierne samt en indikation af forventede fremtidige behov på området.

Branchemøder

Der afholdes hvert andet år et brancheseminar på RMC, hvor repræsentanter fra udvalgte dele af konservatoriets forskellige arbejdsmarkeder deltager. Formålet er at indhente input om uddannelsernes kvalitet og relevans for samfundet.

Eksaminer, karakterer, fuldførelsestid og gennemførsel

Se mål og resultater