bongotromme

Master i musikpædagogisk udvikling

Master i musikpædagogisk udvikling er en videreuddannelse for pædagoger, lærere, musikere og musikpædagoger.

Uddannelsen er landsdækkende og udbydes af Rytmisk Musikkonservatorium (RMC) i samarbejde med Københavns Professionshøjskole, VIA University College, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Det Jyske Musikkonservatorium.

60 ECTS, fordelt på fire semestre af 15 ECTS.

Uddannelsens pris vil være 111.000 kroner for en fuld uddannelse gældende for årgangen, der starter i 2025. Uddannelsen betales i fire rater (fordelt på tre finansår).

Se mere om ansøgningen nedenfor i afsnittet 'Ansøgning'.  Yderligere spørgsmål kan rettes til uddannelsesansvarlig Astrid Elbek.

Online infomøder

Du har to muligheder inden ansøgningsfristen i 2025 for at deltage i informationsmøder om uddannelsen og møde nuværende studerende, undervisere og uddannelsesansvarlig Astrid Elbek. Infomøderne afholdes online 27. januar og 12. marts - mere info om tilmelding følger.

Tidslinje for optagelse 2025
Hvornår Hvad
Januar 2025 Ansøgning åbner
27. januar 2025, kl. 19.00 Informationsmøde (online)
12. marts 2025, kl. 19.00 Informationsmøde (online)
1. maj 2025, kl. 12.00 Frist for ansøgning
9. maj 2025 via e-mail Svar på ansøgning
13.-14. maj 2025 Ansøgersamtaler online
5. september 2025 Studiestart

Introduktion

Master i musikpædagogisk udvikling har til formål at opkvalificere lærere, pædagoger, musikere og musikpædagoger til at styrke den aktive deltagelse i musik for alle borgere, unge som gamle. Formålet med uddannelsen er at stimulere musikken lokalt i partnerskaber mellem hidtil adskilte verdener, eksempelvis folkeskole, dagtilbud, musik- og kulturskoler, lokalcentre etc. Musikken skal være en aktiv mulighed, som ingen er afskåret fra på grund af baggrund eller miljø: musikken skal ud til alle.

Masteruddannelsen faciliterer dette ved at tilbyde en tværsektoriel uddannelse på højeste niveau. Uddannelsen er et tilbud til musikuddannede og praktiserende fra lærer- og pædagoguddannelserne samt konservatorieuddannelserne og universiteterne. Uddannelsen går i dybden med temaer som samskabelse og samspil, musik som livskvalificerende praksis og kreativ agens. Desuden giver uddannelsen mulighed for specialisering i musikalsk og didaktisk praksis.

Masteruddannede i musikpædagogisk udvikling vil således have kvalifikationerne og kompetencerne til at skabe nye musikalske mødepladser og fremme aktiv deltagelse og gensidighed. Uddannelsen samler kompetencer fra lærer-, pædagog og konservatorieuddannelserne i et dynamisk samarbejde mellem RMC, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Det Jyske Musikkonservatorium, Københavns Professionshøjskole og VIA University College og trækker dermed på de ypperste lærerkræfter på området, nationalt og internationalt.

Om MMPU i fagpressen

'Samskabelse og tværfaglighed i musikundervisningen': Podcast med medvirken af to masterstuderende og uddannelsesansvarlig Astrid Elbek, bragt i Musiklokalet (Musiklærerforeningens podcast), januar 2024.

'På sporet af noget vigtigt': Tilbagemeldinger fra to studerende på første årgang, bragt i Basunen (DMF Aarhus), februar 2023.

'Om nødvendigheden af opkvalificering, så flere kan være med i musikken': Indlæg af uddannelsesansvarlig Astrid Elbek, bragt i Musiklæreren (Musiklærerforeningen), januar 2023.

'Ny uddannelse på højeste niveau skal udbrede musikken i hele landet': Interview med uddannelsesansvarlig Astrid Elbek, bragt i Musikeren (DMF), september 2022.

Studieordning

Læs mere om masteruddannelsens opbygning, indhold og mål for læringsudbytte i studieordningen for Master i musikpædagogisk udvikling.

Studieordning, MMPU (årgang 2025) (pdf)

STUDIEORDNING, MMPU (ÅRGANG 2023) (pdf)

Studieordning, MMPU (årgang 2022) (pdf)

optagelsesgrafik
Ph.d., adjunkt i musikpædagogik

Det musikpædagogiske fagområde er i bevægelse, og der stilles nye krav til pædagogers, læreres og institutioners evner til at udvikle nye praksisser, samarbejde og samskabe. I forbindelse med det nationale udviklingsprojekt Grib Engagementet har vi set, hvor vigtige netop disse kompetencer er for, at alle børn og unge kan få adgang og lyst til at deltage i musik.

Masteruddannelsen i musikpædagogisk udvikling er et vigtigt initiativ, der giver professionelle fra alle dele af det musikpædagogiske landskab mulighed for at bidrage til udviklingen af fremtidens musikalske læringsmiljøer.

portræt
Prof. emeritus, ekstern censor på MMPU-faget 'Kreativ Agens'

Min oplevelse bekræfter mig i kvaliteten og ikke mindst vigtigheden af MMPU. Der er et stort behov for og stigende politisk efterspørgsel efter en musikundervisning, der ikke (kun) fokuserer på mesterlære, talentudvikling og den musikalske fødekæde, men på musikundervisningens potentiale som en bæredygtig og effektiv samfundsmæssig faktor, uanset om det gælder skabelse og udvikling af fællesskab, trivsel eller kreativitet.

De MMPU-studerende har arbejdet sig frem til præcis den slags initiativer og aktiviteter, der er hårdt brug for i nutidens og fremtidens danske musikpædagogik. Kreativitet, være- og bæredygtighed er nøgleord i denne omstilling.

Der er et stort behov for reflekterede musiklærere, som er i stand til at sætte deres kompetencer i fællesskabets og samfundets tjeneste, både internt på institutionerne og eksternt i forhold til samfundets større økosystem, og MMPU er efter min mening en spydspids i denne udvikling.

portræt
Musik i socialpædagogisk praksis
Henter video

Se flere video-anbefalinger fra master-studerende og deres arbejdspladser

Musiker Steffen Addington, Adding Music
Henter video
Musikskoleleder Jens Dammeyer Sørensen, Holstebro Musikskole
Henter video
Musikskolelærer Kasper Humle, Holstebro Musikskole
Henter video
Afdelingsleder Mads Bak, Hjørring Musiske Skole
Henter video
Musikformidler Gitte Chren, Kulturskolen Vesthimmerland
Henter video
Kulturskoleleder Kristian Dalgaard, Kulturskolen Vesthimmerland
Henter video
Kulturchef Steen Lindgaard, Viborg Kommune
Henter video

Undervisningsdatoer

Forår 2025

Masterprojekt (Årgang 2023), DKDM, København:

  1. samling 10. - 11. jan
  2. samling 14. - 15. mar
  3. samling 6. - 8. juni

Efterår 2025

1. semester, Samskabelse plus valgmoduler (enkeltfag), RMC, København:

  1. samling 5. – 7. september 
  2. samling 26. – 28. september 
  3. samling 31. oktober – 2. november
  4. samling 5. – 7. december

Forår 2026 

2. semester, Musik som Livskvalificerende Praksis plus valgmoduler (enkeltfag), VIA og DJM, Aarhus:

  1. samling 30. januar – 1. februar
  2. samling 27. februar – 1. marts
  3. samling 17. – 19. april
  4. samling 29. – 31. maj 

Ansøgning

Hvem kan søge?

Det er et krav for at blive optaget på Master i Musikpædagogisk Udvikling, at du har mindst en færdiggjort relevant bachelor- eller diplomuddannelse fra en professionshøjskole (lærer- eller pædagoguddannelse), et konservatorium eller et universitet (fx musikvidenskab).  Du må gerne være uddannet på et højere niveau, fx kandidat- eller masteruddannelse. Desuden skal du have minimum to års relevant erhvervserfaring.

Hvor skal man søge?

Du skal søge om optagelse online via Kulturministeriets ansøgningssystem: 

kum.studieoptag.dk

Her skal du oprette en profil, udfylde ansøgningsskemaet og uploade relevante filer. 

Hvad skal ansøgningen indeholde?

I ansøgningsskemaet vil du blive bedt om at svare på følgende spørgsmål:

  • Hvad er din baggrund og motivation for at søge (Max 2000 anslag)

I ansøgningen vil du blive bedt om at uploade følgende:

  • CV med angivelse af forudgående uddannelse og relevant erhvervserfaring. Afleveringsformat: PDF
  • Dokumentation (eksamensbevis; uddannelsens navn, uddannelsesinstitution, eksamensår) for din(e) færdiggjorte uddannelse(r). Afleveringformat: PDF
  • Dokumentation (stilling, arbejdsplads, ansættelsesperiode) for minimum to års relevant erhvervserfaring, gerne mere. Afleveringformat: PDF

Øvrige bilag vil ikke indgå i vurdering af om du opfylder kravene.

Optagelse

Uddannelsen er normeret til max. 25 studerende pr. år. Såfremt en ansøger opfylder adgangskravene med hensyn til forudgående uddannelse og erhvervserfaring, vil ansøgeren blive optaget i rækkefølge baseret på ansøgningsdatoen (først til mølle-princippet).

Venteliste

Hvis uddannelsen bliver fyldt op, vil øvrige kvalificerede ansøgere komme på en venteliste i rækkefølge efter ansøgningsdato, og vil blive tilbudt plads, såfremt der opstår ledige pladser.

Samtale efter optag

Der vil blive afholdt samtaler med de ansøgere, der er tilbudt optagelse på uddannelsen, tirsdag 13. maj og onsdag 14. maj 2025. Samtalerne afvikles online og er en gensidig forventningsafstemning.

Betaling

Uddannelsens pris vil være 111.000 kroner for en fuld uddannelse. Prisen for 1 enkeltfag (valgmodul) er 9.250 kroner. Detaljeret info om betalingsvilkår, rater mv. finder du under punktet 'Studieafgifter' her på siden.

Sprog

Uddannelsen gennemføres på dansk.

Uddannelsens moduler

1. semester: Samskabelse

  • Obligatorisk modul 10 ECTS: Samskabelse
    • I modulet udforskes samskabelse i praksis og teori fra forskellige perspektiver.
    • Undervisere: Astrid Elbek og Kirsten Juul Seidenfaden
  • Valgmoduler á 5 ECTS (hver studerende vælger et af nedenstående moduler):
    • Stemmer og samsang (Undervisere: Malene Bichel og Ditte Rønn Poulsen)
    • Instrumentet i pædagogisk praksis (Undervisere: Henrik Bay Hansen og Lone Sonne)
    • Musik og bevægelse (Undervisere: Lena Gregersen og Kim Barkenskjold)
    • Digital teknologi i skabende musikalske processer (Undervisere: Jesper Juellund og Jeanette Frederiksen)
    • Komposition og musikalsk skaben (Undervisere: Kirsten Juul Seidenfaden og Peter Bruun)
    • Forandringsledelse og strategisk kommunikation (Undervisere: Karen Bendix og Signe Antz Vinner)

2. semester: Musik som livskvalificerende praksis

  • Obligatorisk modul 10 ECTS: Musik som livskvalificerende praksis
  • Undervisere: Tove Stenderup og Lone Sonne og Johanne Hempel
  • Valgmoduler á 5 ECTS:
    • Det legende menneske (Undervisere: Annli Falk og Morten Henriksen)
    • Kulturmøder, samvær og interkulturalitet (Undervisere: Sofie Holm Egense og Camilla Dayyani)
    • Musik og sundhed (Undervisere: Maj Morgenstjerne og Margrethe Langer Bro)

3. semester: Kreativ agens

  • Obligatorisk modul, 10 ECTS: Kreativ agens
  • Undervisere: Jesper Juellund og Signe Adrian
  • Valgmoduler á 5 ECTS:
    • Stemmer og samsang (Undervisere: Malene Bichel og Ditte Rønn Poulsen)
    • Instrumentet i pædagogisk praksis (Undervisere: Henrik Bay Hansen og Lone Sonne)
    • Musik og bevægelse (Undervisere: Lena Gregersen og Kim Barkenskjold)
    • Digital teknologi i skabende musikalske processer (Undervisere: Jesper Juellund og Jeanette Frederiksen)
    • Komposition og musikalsk skaben (Undervisere: Kirsten Juul Seidenfaden og Peter Bruun)
    • Forandringsledelse og strategisk kommunikation (Undervisere: Karen Bendix og Signe Antz Vinner)

4. semester: Masterprojekt

  • Masterprojekt, 15 ECTS med individuel vejledning
  • Undervisere: Maria Westvall og Astrid Elbek

Uddannelsens tilrettelæggelse

Uddannelsens studerende og undervisere mødes 1 gang månedligt til samling på campus på en af de medvirkende uddannelsesinstitutioner. I hver samling indgår et obligatorisk modul samt et antal valgmoduler og evt. en gæsteforelæsning. Samlingen vil typisk starte fredag middag og slutte søndag eftermiddag.

Imellem samlingerne på campus arbejdes decentralt i studiegrupper med tilhørende vejledning. Der anvendes LMS-system og digitale teknologier efter behov.

Der arbejdes med en to-lærerordning i det obligatoriske modul. I valgmodulerne er der to lærere pr modul, der skiftevis underviser på hver samling.

Der er forplejning undervejs i forbindelse med hver samling. Evt. overnatning sørger den studerende selv for.

Lærerkræfter

Den faglige arbejdsgruppe for uddannelsen, Maria Westvall (RMC), Henrik Bay Hansen (DKDM), Jesper Juellund (KP), Johanne Hempel (VIA), Mikkel Bolding (DJM) samt Astrid Elbek vil indgå som undervisere suppleret med lærere fra de fem institutioner samt gæsteundervisere - se nærmere i afsnittet 'Udannelsens moduler'.

Studieafgifter

For studerende der i 2025 påbegynder Master i Musikpædagogisk Udvikling gælder følgende:

Pris og betalingsplan

Studieafgiften for Master i Musikpædagogisk Udvikling (MMPU) udgør 111.000 kr, der forfalder i fire (4) rater:

August 2025, 1. semester-modul: 27.750 kr.

Januar 2026, 2. semester-modul: 27.750 kr.

August 2026, 3. semester-modul: 27.750 kr.

Januar 2027, 4. semester-modul: 27.750 kr.

Udgifterne er uden moms, idet uddannelse ikke er momsbelagt. Betaling kan fordeles over tre budgetår, eller du kan vælge at betale helt eller delvis for hele studiet på forskud.

Enkeltfagsstuderende

Studieafgiften for et enkeltfag udgør 9.250 kr, der betales inden påbegyndelse af valgmodulet.

Studieafgiften

Studieafgiften dækker udgifter til undervisning, vejledning og eksamen (3 eksamens-forsøg pr. prøve) samt administrativ support. Endvidere er udgifter til forplejning undervejs på de månedlige samlinger dækket af studieafgiften.

Andre udgifter

Studieafgiften dækker ikke udgifter til bøger, transport eller ophold.

Såfremt der bliver arrangeret studierejser, vil disse ikke være omfattet af studieafgiften. Deltagelse i denne sidstnævnte type aktiviteter vil være frivillig.

Betalingsmetode

Studieafgiften skal overføres til konto 0216-4069055745 eller via MobilePay 227429. I indbetalingen skal der oplyses navn på deltageren.

Manglende eller for sen betaling

Det er en forudsætning for deltagelse i undervisning og eksamen, at RMC har modtaget din betaling. Ved manglende betaling vil du blive udelukket fra undervisning og eksamen gældende dagen efter den rettidige betalingsdag. Hvis din betaling er forsinket, og du ønsker at fortsætte på uddannelsen, skal du venligst kontakte konservatoriet.

Undervisning

Undervisning på MMPU foregår som holdundervisning jf. uddannelsens studieordning. I tilfælde af ekstraordinære omstændinger, kan RMC imidlertid være nødsaget til at konvertere dele af uddannelsen, herunder eksaminer til et online format.

”Ekstraordinære omstændigheder” betegnes som omstændinger RMC ikke er herre over og hverken med rimelighed kunne eller burde have forudset eller overvundet, herunder, men ikke begrænset til; krig, naturkatastrofer, generalstrejke, terrorhandlinger, epidemier, pandemier eller regionale nødsituationer og nedlukning af campus i den forbindelse.

Pause

MMPU-uddannelsen gennemføres i udgangspunktet som et sammenhængende forløb.

Hvis du får brug for at holde en pause fra MMPU-uddannelsen på grund af sygdom, arbejds- eller familieforhold eller andet presserende, bedes du venligst sende en ansøgning herom til uddannelsesansvarlig, som vil vurdere situationen og forsøge at finde en løsning, indtil du kan genoptage uddannelsen som aktiv studerende.

En pause indebærer, at du hverken deltager i undervisning eller gennemfører eksaminer i en aftalt periode, men du vil fortsat være indskrevet som studerende på RMC med de gældende betalingsvilkår på det pågældende forløb.

Udmeldelse

Du har til enhver tid ret til at melde dig ud af MMPU-uddannelsen. Dette skal gøres skriftligt, ved at sende en e-mail til konservatoriet. Mundtlig udmelding godkendes ikke.

Ved udmeldelse i løbet af uddannelsen, vil du alene blive opkrævet studieafgift til og med det semester, der er påbegyndt, når udmeldelsen sker. Dette gælder uanset om du har deltaget i påbegyndt undervisning eller ej.