bongotromme

Master i musikpædagogisk udvikling

Master i musikpædagogisk udvikling er en videreuddannelsesmulighed for pædagoger, lærere, musikere og musikpædagoger.

Uddannelsen er landsdækkende og udbydes af Rytmisk Musikkonservatorium (RMC) i samarbejde med Københavns Professionshøjskole, VIA University College og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium (DKDM).

60 ECTS, fordelt på fire semestre af 15 ECTS.

Uddannelsens pris vil være 109.000 kroner for en fuld uddannelse gældende for årgangen, der starter i 2024. Uddannelsen betales i rater over to år.

Se mere om ansøgningen nedenfor i afsnittet 'Ansøgning'.  Yderligere spørgsmål kan rettes til uddannelsesansvarlig Astrid Elbek.

Online infomøder

Du har to muligheder for at deltage i informationsmøder om uddannelsen inden ansøgningsfristen i 2024. Infomøderne med uddannelsesansvarlig Astrid Elbek afholdes online på Zoom - tilmeld dig på forhånd her:

5. februar kl. 19

20. marts kl. 19

Introduktion

Master i musikpædagogisk udvikling har til formål at opkvalificere lærere, pædagoger, musikere og musikpædagoger til at styrke den aktive deltagelse i musik for alle borgere, unge som gamle. Formålet med uddannelsen er at stimulere musikken lokalt i partnerskaber mellem hidtil adskilte verdener, eksempelvis folkeskole, dagtilbud, musik- og kulturskoler, lokalcentre etc. Musikken skal være en aktiv mulighed, som ingen er afskåret fra på grund af baggrund eller miljø: musikken skal ud til alle.

Masteruddannelsen faciliterer dette ved at tilbyde en tværsektoriel uddannelse på højeste niveau. Uddannelsen er et tilbud til musikuddannede og praktiserende fra lærer- og pædagoguddannelserne samt konservatorieuddannelserne og universiteterne. Uddannelsen går i dybden med temaer som samskabelse og samspil, musik som livskvalificerende praksis og kreativ agens. Desuden giver uddannelsen mulighed for specialisering i musikalsk og didaktisk praksis.

Masteruddannede i musikpædagogisk udvikling vil således have kvalifikationerne og kompetencerne til at skabe nye musikalske mødepladser og fremme aktiv deltagelse og gensidighed. Uddannelsen samler kompetencer fra lærer-, pædagog og konservatorieuddannelserne i et dynamisk samarbejde mellem RMC, DKDM, Københavns Professionshøjskole og VIA University College og trækker dermed på de ypperste lærerkræfter på området, nationalt og internationalt.

Om MMPU i fagpressen

'Samskabelse og tværfaglighed i musikundervisningen': Podcast med medvirken af to masterstuderende og uddannelsesansvarlig Astrid Elbek, bragt i Musiklokalet (Musiklærerforeningens podcast), januar 2024.

'På sporet af noget vigtigt': Tilbagemeldinger fra to studerende på første årgang, bragt i Basunen (DMF Aarhus), februar 2023.

'Om nødvendigheden af opkvalificering, så flere kan være med i musikken': Indlæg af uddannelsesansvarlig Astrid Elbek, bragt i Musiklæreren (Musiklærerforeningen), januar 2023.

'Ny uddannelse på højeste niveau skal udbrede musikken i hele landet': Interview med uddannelsesansvarlig Astrid Elbek, bragt i Musikeren (DMF), september 2022.

Studieordning

STUDIEORDNING, MMPU (ÅRGANG 2023) (pdf)

Studieordning, MMPU (årgang 2022) (pdf)

optagelsesgrafik
Det musikpædagogiske fagområde er i bevægelse, og der stilles nye krav til pædagogers, læreres og institutioners evner til at udvikle nye praksisser, samarbejde og samskabe. I forbindelse med det nationale udviklingsprojekt Grib Engagementet har vi set, hvor vigtige netop disse kompetencer er for, at alle børn og unge kan få adgang og lyst til at deltage i musik.

Masteruddannelsen i musikpædagogisk udvikling er et vigtigt initiativ, der giver professionelle fra alle dele af det musikpædagogiske landskab mulighed for at bidrage til udviklingen af fremtidens musikalske læringsmiljøer.
Kim Boeskov
Ph.d., adjunkt i musikpædagogik
portrætfoto
Min oplevelse bekræfter mig i kvaliteten og ikke mindst vigtigheden af MMPU. Der er et stort behov for og stigende politisk efterspørgsel efter en musikundervisning, der ikke (kun) fokuserer på mesterlære, talentudvikling og den musikalske fødekæde, men på musikundervisningens potentiale som en bæredygtig og effektiv samfundsmæssig faktor, uanset om det gælder skabelse og udvikling af fællesskab, trivsel eller kreativitet.

De MMPU-studerende har arbejdet sig frem til præcis den slags initiativer og aktiviteter, der er hårdt brug for i nutidens og fremtidens danske musikpædagogik. Kreativitet, være- og bæredygtighed er nøgleord i denne omstilling.

Der er et stort behov for reflekterede musiklærere, som er i stand til at sætte deres kompetencer i fællesskabets og samfundets tjeneste, både internt på institutionerne og eksternt i forhold til samfundets større økosystem, og MMPU er efter min mening en spydspids i denne udvikling.
Lars Ole Bonde
Prof. emeritus, ekstern censor på MMPU-faget 'Kreativ Agens'
lars ole bonde portræt

Se video-anbefalinger fra nuværende master-studerende og deres arbejdspladser

Musiker Steffen Addington, Adding Music
Henter video
Musikskoleleder Jens Dammeyer Sørensen, Holstebro Musikskole
Henter video
Musikskolelærer Kasper Humle, Holstebro Musikskole
Henter video
Afdelingsleder Mads Bak, Hjørring Musiske Skole
Henter video
Musikformidler Gitte Chren, Kulturskolen Vesthimmerland
Henter video
Kulturskoleleder Kristian Dalgaard, Kulturskolen Vesthimmerland
Henter video
Kulturchef Steen Lindgaard, Viborg Kommune
Henter video
Tidslinje for optagelse 2024
Hvornår Hvad
22. december 2023 Ansøgning åbner
5. februar 2024, kl. 19.00 Informationsmøde (online)
20. marts 2024, kl. 19.00 Informationsmøde (online)
1. maj 2024, kl. 12.00 Frist for ansøgning
8. maj 2024 via e-mail Svar på ansøgning
13-14. maj 2024 Samtaler online
6. september 2024 Studiestart

Undervisningsdatoer

Efterår 2024

Samskabelse (1. årgang) og Kreativ Agens (2. årgang), RMC, København:

  1. samling 6. - 8. sept
  2. samling 27. - 29. sept
  3. samling 1. - 3. nov
  4. samling 6. - 8. dec

Forår 2025

Musik som livskvalificerende praksis (1. årgang), VIA Campus C, Aarhus:

  1. samling 31. jan - 2. feb
  2. samling 7 - 9. marts
  3. samling 4. - 6. april
  4. samling 23. - 25. maj

Masterprojekt (2. årgang), DKDM, København:

  1. samling 10. - 11. jan
  2. samling 14. - 15. mar
  3. samling 6. - 8. juni

Ansøgning

Hvem kan søge?

Det er et krav for at blive optaget på Master i Musikpædagogisk Udvikling, at du har mindst en færdiggjort relevant bachelor- eller diplomuddannelse fra en professionshøjskole (lærer- eller pædagoguddannelse), et konservatorium eller et universitet (fx musikvidenskab).  Du må gerne være uddannet på et højere niveau, fx kandidat- eller masteruddannelse. Desuden skal du have minimum to års relevant erhvervserfaring.

Hvor skal man søge?

Du skal søge om optagelse online via Kulturministeriets ansøgningssystem: 

kum.studieoptag.dk

Her skal du oprette en profil, udfylde ansøgningsskemaet og uploade relevante filer. 

Hvad skal ansøgningen indeholde?

I ansøgningsskemaet vil du blive bedt om at svare på følgende spørgsmål:

  • Hvad er din baggrund og motivation for at søge (Max 2000 anslag)

I ansøgningen vil du blive bedt om at uploade følgende:

  • CV med angivelse af forudgående uddannelse og relevant erhvervserfaring. Afleveringsformat: PDF
  • Dokumentation (eksamensbevis; uddannelsens navn, uddannelsesinstitution, eksamensår) for din(e) færdiggjorte uddannelse(r). Afleveringformat: PDF
  • Dokumentation (stilling, arbejdsplads, ansættelsesperiode) for minimum to års relevant erhvervserfaring, gerne mere. Afleveringformat: PDF

Øvrige bilag vil ikke indgå i vurdering af om du opfylder kravene.

Optagelse

Uddannelsen er normeret til max. 25 studerende pr. år. Såfremt en ansøger opfylder adgangskravene med hensyn til forudgående uddannelse og erhvervserfaring, vil ansøgeren blive optaget i rækkefølge baseret på ansøgningsdatoen (først til mølle-princippet).

Venteliste

Hvis uddannelsen bliver fyldt op, vil øvrige kvalificerede ansøgere komme på en venteliste i rækkefølge efter ansøgningsdato, og vil blive tilbudt plads, såfremt der opstår ledige pladser.

Samtale efter optag

Der vil blive afholdt samtaler med de ansøgere, der er tilbudt optagelse på uddannelsen, mandag 13. maj og tirsdag 14. maj 2024. Samtalerne afvikles online og er en gensidig forventningsafstemning.

Betaling

Uddannelsens pris vil være 109.000 kroner for en fuld uddannelse. Detaljeret info om betalingsvilkår, rater mv. finder du under punktet 'Studieafgifter' her på siden.

Sprog

Uddannelsen gennemføres på dansk.

 

Baggrund om uddannelsen

Danmark er her i slutningen af 2022 nogenlunde fri af coronapandemiens greb. På det menneskelige plan har pandemien betydet isolation og medført eller forstærket ensomhed og depression. Vi får som et rigt og på mange måder privilegeret samfund illustreret, at sammenhængskraft og psykiske sundhed i høj grad er afhængig af tilgængelige, inkluderende og meningsfulde fællesskaber. Vi har oplevet, at fællessang foran fjernsynsskærmen var et stærkt fænomen, som kunne give os en fornemmelse af håb.

Nu hvor samfundet er åbent igen, er der et fornyet fokus på, hvorledes vi kan fremme sundhed og det gode liv ved hjælp af meningsfulde fællesskaber, for eksempel omkring musik. I de senere år har et stigende antal videnskabelige undersøgelser fokuseret på de mulige gavnlige effekter af musik på trivsel og helbred. Hvorledes kan vi muliggøre, at borgeren – barn, ung, voksen, ældre – kan indgå i aktiv musikudøvelse og derigennem opnå en livsfylde og et nærvær, som i sidste instans også virker sundhedsfremmende?

Adgang til deltagelse i musik er ikke en selvfølgelighed i dagens Danmark: Musik- og kulturskolernes tilbud benyttes langt overvejende af familier med høje husstandsindkomster. Folkeskolens musikundervisning har trods intentionen om at dække bredt den mangel, at der ikke er faguddannede musiklærere nok. I de pædagogiske tilbud er der store mangler i forhold til personalets mulighed for aktiv legende musikudøvelse med børn, unge og voksne, idet ganske få er uddannet til at kunne varetage musikalske aktiviteter.

Der er således et veldokumenteret behov for at skabe en udvikling, som kan imødekomme samfundets behov for styrket adgang til deltagelse i musik for borgerne i allerbredeste forstand. En udvikling, som imødekommer behovene i åben skole og åbne dagtilbud samt lokalcentrenes ønsker om aktive musikalske fællesskaber.

Masteruddannelsens fokus er at skabe denne udvikling i tværgående partnerskaber mellem forskellige fagligheder i kommunerne, for derigennem at styrke musikken lokalt.

 

Mål for læringsudbytte

Formål for uddannelsen

Masteruddannelsen i musikpædagogisk udvikling uddyber og kvalificerer den studerendes kompetence inden for musikpædagogisk praksis, ledelse og udvikling i og på tværs af institutioner, kulturer og miljøer.

Færdigheder

  • Den studerende kan individuelt og i konstruktivt samarbejde med andre udvikle, udøve og formidle en selvstændig musikpædagogisk praksis,
  • Den studerende kan anvende og reflektere over metoder og udtryksformer, der knytter sig til det brede musikpædagogiske felt,
  • Den studerende kan identificere, analysere og vurdere musikpædagogiske problemstillinger med inddragelse af kunstnerisk praksis, udviklingsarbejde og forskning,
  • Den studerende kan varetage musikpædagogisk formidlingsvirksomhed og diskutere musikpædagogiske problemstillinger med fagfæller, ikke-specialister og i tværsektorielle sammenhænge,
  • Den studerende kan anvende musikalske, instrumentale/vokale, skabende og øvrige faglige færdigheder med forestillingsevne og indlevelse til at udvikle og understøtte sit musikpædagogiske virke.

Viden

  • Den studerende besidder en indgående viden om og forståelse for musikpædagogiske praksisser, metoder og problemstillinger,
  • Den studerende har viden baseret på førende forskning og udviklingsvirksomhed inden for det musikpædagogiske område,
  • Den studerende har viden om at omsætte ideer og muligheder til bæredygtig værdi,
  • Den studerende har viden om tværfaglige, tværprofessionelle og tværsektorielle kontekster, perspektiver og udfordringer

Kompetencer

  • Den studerende kan udvikle, igangsætte og lede musikpædagogiske situationer og projekter, der er komplekse og uforudsigelige,
  • Den studerende kan selvstændigt og i samarbejde med andre formulere, igangsætte, gennemføre og evaluere samskabende processer i en tværprofessionel kontekst,
  • Den studerende kan tage ansvar for egne og andres læringsbehov samt kreative, pædagogiske og kunstneriske udviklingspotentialer,
  • Den studerende kan reflektere over og kommunikere musikpædagogisk virksomhed og sætte denne i en samfundsmæssig sammenhæng.

 

Uddannelsens moduler

1. semester: Samskabelse

  • Obligatorisk modul 10 ECTS: Samspil/samskabelse
    • I modulet udforskes samspil og samskabelse i praksis og teori fra forskellige perspektiver.
    • Eksamen: Et samskabelsesprojekt, som formidles gennem en mundtlig/praktisk semesterfremlæggelse samt en skriftlig rapport. Intern censur. Bedømmelse: bestået/ikke bestået.
  • Valgmoduler á 5 ECTS (hver studerende vælger et af nedenstående moduler):
    • Stemmer og samsang;
    • Musik og bevægelse;
    • Musikalsk gruppeledelse;
    • Komposition og musikalsk skaben;
    • Tværæstetiske møder (mellem fx musik, drama, billedkunst);
    • Samskabelse med digitale teknologier

Valgmodulet afsluttes med en mundtlig eller skriftlig fremlæggelse. Intern censur. Bedømmelse: bestået/ikke bestået.

  • Ikke obligatoriske studieelementer:
    • Evt. udarbejdelse af konferencebidrag el. lignende
    • Evt. forberedelse af studierejse på følgende semester

2. semester: Musik som livskvalificerende praksis

  • Obligatorisk modul 10 ECTS: Musik som livskvalificerende praksis
    • Eksamen: formidlingsprojekt, fx podcast, foredrag, formidlingssalon, video, artikel. Intern censur. Bedømmelse: bestået/ikke bestået.
  • Valgmoduler á 5 ECTS:
    • Det legende menneske;
    • Inklusion og særlige behov;
    • Kulturmøder, samvær og interkulturalitet;
    • Musik og demens;
    • Anerkendelse, relationer og feedback mekanismer.

Valgmodulet afsluttes med en mundtlig eller skriftlig fremlæggelse. Intern censur. Bedømmelse: bestået/ikke bestået.

  • Ikke obligatoriske studieelementer:
    • Evt. deltagelse i Sølund festivalen (juni) eller andre relevante fora, fx for seniorer
    • Evt. studierejse

3. semester: Kreativ agens

  • Obligatorisk modul, 10 ECTS: Kreativ agens
    • Eksamen: Et kreativt projekt, gerne med toning fra et valgfrit modul, som formidles gennem en mundtlig/praktisk semesterfremlæggelse samt en skriftlig rapport. Ekstern censur. Bedømmelse: karakter.
  • Valgmoduler á 5 ECTS:
    • Stemmer og samsang;
    • Musik og bevægelse;
    • Musikalsk gruppeledelse;
    • Komposition og musikalsk skaben;
    • Tværæstetiske møder (mellem fx musik, drama, billedkunst);
    • Digitale teknologier til samskabelse

Valgmodulet afsluttes med en mundtlig eller skriftlig fremlæggelse. Intern censur. Bedømmelse: bestået/ikke bestået.

  • Ikke-obligatoriske studieelementer:
    • Evt. udarbejdelse af konferencebidrag el. lignende
    • Evt. forberedelse af studierejse på følgende semester

4. semester: Masterprojekt

Masterprojekt, 15 ECTS med individuel vejledning

  • Seminarer:
    • Indledende seminar i januar, idéudvikling, rammesætning, metode
    • Midtvejsseminar, metodiske spørgsmål
    • Præ-fremlæggelse, peer-to-peer
  • Masterprojekt: et musikpædagogisk udviklingsprojekt på kunstnerisk og/eller forskningsbaseret grundlag
  • Afsluttende eksamen: en skriftlig rapport med relevante bilag (fx lyd/billede) samt en mundtlig/praktisk fremlæggelse med efterfølgende spørgsmål fra censorpanelet
  • Ekstern censur
  • Bedømmelse: karakter samt udtalelse

Oversigt over ECTS/moduler

oversigt over ects/moduler på uddannelsen

Uddannelsens tilrettelæggelse

Uddannelsens studerende og undervisere mødes 1 gang månedligt til samling på campus på en af de medvirkende uddannelsesinstitutioner. I hver samling indgår et obligatorisk modul samt et antal valgmoduler og evt. en gæsteforelæsning. Samlingen vil typisk starte fredag morgen og slutte søndag middag.

Imellem samlingerne på campus arbejdes decentralt i studiegrupper med tilhørende vejledning. Der anvendes LMS-system og digitale teknologier efter behov.

Der arbejdes med en to-lærerordning i det obligatoriske modul, som udgangspunkt én lærer fra professionshøjskolen i samarbejde med én lærer fra konservatoriet. I valgmodulerne er der én lærer pr modul.

Der er forplejning undervejs i forbindelse med hver samling. Evt. overnatning sørger den studerende selv for.

Lærerkræfter

Den faglige arbejdsgruppe for uddannelsen, Maria Westvall (RMC), Kirsten Juul Seidenfaden (DKDM), Jesper Juellund (KP), Johanne Hempel (VIA) samt Astrid Elbek vil indgå som undervisere suppleret med lærere fra de fire institutioner samt gæsteundervisere.

Studieafgifter

For studerende der i 2023 påbegynder Master i Musikpædagogisk Udvikling gælder følgende.

Pris og betalingsplan

Studieafgiften for Master i Musikpædagogisk Udvikling (MMPU) udgør 109.000 kr. Umiddelbart efter optagelse betales en optagelsesafgift på 5.000 kr. og studieafgifter forfalder herefter i fire (4) rater:

Efter optagelse:  5.000 kr.

August 2024, 1. semester-modul: 26.000 kr.

Januar 2025, 2. semester-modul: 26.000 kr.

August 2025, 3. semester-modul: 26.000 kr.

Januar 2026, 4. semester-modul: 26.000 kr.

Udgifterne er uden moms, idet uddannelse ikke er momsbelagt. Betaling kan fordeles over tre budgetår, eller du kan vælge at betale helt eller delvis for hele studiet på forskud.

Studieafgiften

Studieafgiften dækker udgifter til undervisning, vejledning og eksamen (3 eksamens-forsøg pr. prøve) samt administrativ support. Endvidere er udgifter til forplejning undervejs på de månedlige samlinger dækket af studieafgiften.

Andre udgifter

Studieafgiften dækker ikke udgifter til bøger, transport eller ophold.

Såfremt der bliver arrangeret studierejser, vil disse ikke være omfattet af studieafgiften. Deltagelse i denne sidstnævnte type aktiviteter vil være frivillig.

Betalingsmetode

Studieafgiften skal overføres til konto 0216-4069055745 eller via MobilePay 227429. I indbetalingen skal der oplyses navn på deltageren.

Manglende eller for sen betaling

Det er en forudsætning for deltagelse i undervisning og eksamen, at RMC har modtaget din betaling. Ved manglende betaling vil du blive udelukket fra undervisning og eksamen gældende dagen efter den rettidige betalingsdag. Hvis din betaling er forsinket, og du ønsker at fortsætte på uddannelsen, skal du venligst kontakte konservatoriet.

Undervisning

Undervisning på MMPU foregår som holdundervisning jf. uddannelsens studieordning. I tilfælde af ekstraordinære omstændinger, kan RMC imidlertid være nødsaget til at konvertere dele af uddannelsen, herunder eksaminer til et online format.

”Ekstraordinære omstændigheder” betegnes som omstændinger RMC ikke er herre over og hverken med rimelighed kunne eller burde have forudset eller overvundet, herunder, men ikke begrænset til; krig, naturkatastrofer, generalstrejke, terrorhandlinger, epidemier, pandemier eller regionale nødsituationer og nedlukning af campus i den forbindelse.

Pause

MMPU-uddannelsen gennemføres som et sammenhængende forløb.

Hvis du får brug for at holde en pause fra MMPU-uddannelsen på grund af sygdom, arbejds- eller familieforhold eller andet presserende, bedes du venligst sende en ansøgning herom til uddannelsesansvarlig, som vil vurdere situationen og forsøge at finde en løsning, indtil du kan genoptage uddannelsen som aktiv studerende.

En pause indebærer, at du hverken deltager i undervisning eller gennemfører eksaminer i en aftalt periode, men du vil fortsat være indskrevet som studerende på RMC med de gældende betalingsvilkår på det pågældende forløb.

Udmeldelse

Du har til enhver tid ret til at melde dig ud af MMPU-uddannelsen. Dette skal gøres skriftligt, ved at sende en e-mail til konservatoriet. Mundtlig udmelding godkendes ikke.

Ved udmeldelse af uddannelsen efter optagelse, men inden studiestart er du alene forpligtet til at betale optagelsesgebyret (kr. 5.000).

Ved udmeldelse i løbet af uddannelsen, vil du alene blive opkrævet studieafgift til og med det semester, der er påbegyndt, når udmeldelsen sker. Dette gælder uanset om du har deltaget i påbegyndt undervisning eller ej