Kandidater fra Music Education finder beskæftigelse som underviser på musikskoler, MGK (Musikalsk Grundkursus), aftenskoler, højskoler og efterskoler med videre. Nogle kandidater fungerer som freelance-undervisere i forbindelse med for eksempel lederudvikling, teambuilding med videre eller etablerer egen privat virksomhed inden for læringsspil, undervisningsmateriale, kursusudbyder med videre.
Bruno Tagliasacchi, dimitteret i 2017
Hvor arbejder du i dag?
Jeg underviser i trommer på Ungdomsskolen i Københavns Kommune og spiller med fire jazzbands i København.
Hvorfor valgte du at studere Music Education?
Jeg følte, at jeg manglede en ordentlig retning for mine pædagogiske mål. Jeg havde allerede undervist nogle år hjemme på Sardinien og ønskede pædagogisk indsigt i at undervise i musik og, i mit tilfælde, i trommer, rytmiske muligheder og stilhed. Jeg lagde mine kort på bordet, og RMC´s undervisere gav mig de bedste værktøjer til at opfylde mine ambitioner og samtidig brede mit udsyn og mine forventninger ud.
Hvad var det vigtigste, du fik med fra uddannelsen?
Selvsikkerheden til at turde og til at tro på mine egne overbevisninger og teorier. Gennem kandidatstudiet voksede mine evner til sætte ord på og problemformulere, argumentere og finde løsninger sammen med målgrupper af forskellige størrelser, aldre og færdigheder. Med i baggagen har jeg helt bestemt også fået styrket mine planlægningsfærdigheder og min iværksætter-tankegang.
Hvordan ser du fremtiden for musikundervisere?
Musik skal spredes, hvad enten det er kunstnerisk eller pædagogisk. Så længe vi når et stort publikum og fremviser vores viden verden over, udfører vi vores egen mission, om vi så er i Danmark, Italien eller Congo. Fremtiden for musik og musiske fællesskaber er i vores hænder som undervisere og musikere, derfor bør vi stå sammen om at gøre dette universelle sprog forståeligt for ethvert menneske. Der er meget håb for de kommende generationer, så længe vi forpligter os med ren og ægte hensigt og kærlighed til det vi gør, hver eneste dag.