Ny rapport: Artist Management i Danmark
Godt to ud af tre danske managers arbejder blot med 1-3 artister ad gangen - og over halvdelen arbejder som manager kombineret med andet virke i musikbranchen.
Det er nogle af de nøgletal, som en ny rapport sætter på Artist Management i Danmark.
Undersøgelsen er lavet af Caroline Ravn, Music Management-studerende på Rytmisk Musikkonservatorium (RMC), med data fra 97 danske artist managers samt enkelte øvrige aktører fra branchen.
Rapporten kigger på, hvad en manager er, forretningsmodeller og kontraktforhold omkring artist management, forskelle på generationer, og måske det vigtigste: managernes udfordringer og hvordan en organisation for managers måske kan løse nogle af dem.
Caroline Ravn siger om rapporten:
"Mit ønske med denne rapport er, at du som læser bliver klogere på, hvad artist management er. At fremhæve hvor vigtigt management er for vores musikbranche som helhed, og hvilke udfordringer, der præger en managers hverdag.
Der hører en masse traditioner og gamle røverhistorier til management-faget, men vi har valgt at tage udgangspunkt i management, som det er lige nu. Musikbranchen udvikler sig, og pengestrømmene er ikke, som de var engang. Derfor vender rapporten sig også i højere grad mod de næste 10 år end de forrige 20.
Det er mit håb, at den viden, vi har samlet her, vil kunne være startskuddet til at kigge på management og managerens rolle på ny. En mulighed for at ændre, hvor der ændres bør, og udvikle mod en mere bæredygtig fremtid for danske managers."
Hent rapporten (dobbeltsidet pdf)
Rapporten er udarbejdet af Caroline Ravn i samarbejde med Seismonaut, DPA, Dansk Artist Forbund, Promus samt brancheaktørerne Sigrid Lind, Laurits Heegaard og Stefan Cristopher Petersen.
Rapporten er blevet til med tilskud fra Dansk Artist Forbund og Rytmisk Musikkonservatorium (RMC).
Henvendelser vedrørende rapporten kan rettes til Caroline Ravn på carolineravnandersen@gmail.com.