Larmen på Strøget: Ny bog om folk-scenen
Henrik Marstal, musikforsker og lektor på Rytmisk Musikkonservatorium (RMC), udgiver med 'Larmen på Strøget' den første større undersøgelse af 1960’ernes danske folk-scene. Bogen argumenterer for, at scenens kulturelle og musikalske betydning er så stor, at den bør tages langt mere alvorligt i musikhistorieskrivningen.
Den danske folk-scene nød i midten af 1960’erne enorm opmærksomhed, og flere af dens pladeudgivelser solgte i store oplag. Navne som Cy, Maia & Robert, Povl Dissing, Cæsar, Trille og Per Dich er blivende udtryk for dens musikalske betydning.
'Larmen på Strøget' beskriver, hvordan scenen i sin egen samtid var unik. På én og samme tid var den del af den amerikaniserede popkultur og den strategi for at fremme dansk kulturarv, som prægede debatten om velfærdsstatens fremkomst først i 1960’erne. For selvom danske folk-sangere fremførte mange amerikanske sange, sang de også op til flere hundreder år gamle danske viser fundet i arkiverne på Dansk Folkemindesamling.
Scenen var enestående derved, at den viste en tredje vej mellem pop og kulturarv, men også at den til dels opstod i tæt tilknytning til Strøgets gadekultur, og at den var en af de mest internationalt orienterede scener i nyere dansk musikhistorie: Det vrimlede med musikere på gågaden og folkklubberne – de senere verdenskendte navne Paul Simon og Arlo Guthrie var blot to af dem.
Henrik Marstal er musiker og forfatter med en ph.d.-grad i musikvidenskab. Han har skrevet en lang række fagbøger om musik og musikkultur – om både avantgardemusik, heavy metal og fællessang. 'Larmen på Strøget' er en del af Henrik Marstals forskningsindsats som lektor på RMC.
Se også: 'Metal-forskning og queer-satanisme: Ny bog om Mercyful Fate'