Traversing Sonic Territories
Hvad sker der, når musikere, der improviserer på akustiske instrumenter, sampler og udveksler deres lydbiblioteker? Hvordan kan en sådan overskridelse af soniske territorier bidrage til en udvidet forståelse af ens egen soniske identitet? Og kan dette mix af identiteter pege på et potentielt mere flertydigt og levende spillefelt? Med afsæt i disse spørgsmål har dette projekt til hensigt at udfordre vores idé om sonisk identitet som en personlig subjekt-orienteret enhed og undersøge, hvordan en kollaborativ deling af samplede lyde kan bidrage til en udvidet forståelse af de lyde, vi spiller og bliver spillet af. Individuelle idiomatiske tilgange til ens eget instrument forstyrres således, når vi overskrider de vanlige grænser for handlingsmuligheder og musikalsk imagination. Praksissen cirkulerer fra duoen Torben Snekkestad og Søren Kjærgaard ud mod eksterne samarbejdspartnere, hvor delingsprocessen involverer forskellige tilgange til lydsampling og mapping, indlejring og kropsliggørelse, lytning og leg med hinandens lydmateriale til et punkt, hvor ejerskab, oprindelse, instrument og lydlig identitet diffrakteres.
Projektet blev publiceret i det peer review’ede tidskrift, VIS Journal of Artistic Research i oktober 2023. Det kan besøges her: https://doi.org/10.22501/vis.1305902
Ekspositionen vandt desuden Society for Artistic Research's 3. pris for årets bedste forskningseksposition i 2023 på Research Catalogue - den største, internationale digitale platform for kunstnerisk forskning.