Desorienteringsstrategier og kvantefysik i kunsten: To nye KUV-projekter på RMC
Kulturministeriets pulje til kunstnerisk udviklingsvirksomhed har i år tildelt en samlet støtte på 851.000 kr. til Rytmisk Musikkonservatorium (RMC).
Kunstnerisk udviklingsvirksomhed (KUV) er en særlig form for kunstnerisk udforskning på Kulturministeriets uddannelser. Internationalt kaldet Artistic Research og en disciplin, hvor kunstnere arbejder med at udforske nye arbejdsmåder og områder gennem kunstneriske eksperimenter og metoder - til gavn for egen praksis, for kunstarten og for uddannelsesinstitutionernes vidensgrundlag.
I Kulturministeriets definition er KUV en integreret del af en kunstnerisk proces, der fører frem til et offentligt tilgængeligt resultat og ledsages af en refleksion over såvel processen som præsentationen af resultatet.
Støtten er i 2024 tildelt følgende to projekter:
Lektor og forskningsleder Søren Kjærgaard: Diffracting the Copenhagen Interpretation - towards non-local collaborative art practices
Hvordan kan kvantefysikkens begreber oversættes, integreres og materialiseres som redskaber i kunstnerisk praksis? Og hvordan bruges det til at udvikle tværdisciplinære metoder i kunstneriske og kunstpædagogiske samarbejder, hvor værker produceres sammen, på samme tid, men ikke på samme sted?
Disse spørgsmål rejses i KUV-projektet, som udføres i samarbejde med professor Carla Zaccagnini fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og andre internationale partnere. Projektet er dermed det første tværinstitutionelle projekt under Kulturministeriet KUV-pulje, og rummer således også en målsætning om at åbne for nye tilgange til hvordan KUV-partnerskaber kan forankres og udføres på tværs af de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner.
Projektet, som vil involvere studerende fra begge institutioner, vil løbende blive formidlet på Research Catalogue og på offentlige seminarer.
Lektor Niels Lyhne Løkkegaard: Baggrunden i baggrunden
Hvordan kan fysisk afstand bruges som desorienteringsstrategi, således at koncertsituationer og indspilningssituationer løsrives fra kontrollerede akustiske rum for i stedet at udfoldes som mere verdensvendte musikalske situationer? Og hvordan kan afstand mellem menneske-performere og menneske-lyttere tilvejebringe praksisser, der decentrerer mennesket som publikum, og som finder nyt publikum på tværs af arter?
Projektets titel ’Baggrunden i Baggrunden’ refererer dels til vestlige internaliserede strukturer, som ofte kan siges at stå i forgrunden, men som på omvendt vis (og afhængig af position) usynliggøres ved egen overmætning. Ligeledes refererer titlen til ”baggrunden” som et rummeligt parameter, altså det der er placeret bagerst i landskabet eller på scenen. Ved at hindre den menneskeskabte musik i at opretholde sin forventede status som forgrund i undersøgelser af ”steder som steder” og ”steder som ikke-steder”, gøres selve fænomenet ”Baggrund” eksplicit og kortlægges i en omvendt apostrofisering af vores menneskelige forestilling om at være væsensmæssigt adskilte.
Find flere forsknings- og udviklingsaktiviteter i RMCs FoU-database