Projekt

Voicing Spatial Songs

Projektperiode:

Rumlig lyd er en måde at skabe lyd i 360 grader omkring en lytter. Terminologien rumlig lyd i denne tekst dækker: immersiv lyd, 3D-lyd, ambisonics, surround-sound, multi-kanal, kmmersiv musikdistribution: dolby atmos og binaural.

Siden optagelsesteknologier blev meter bredt tilgængeligt for cirka 100 år siden, har musik for det meste været 'frosset' i en eller to dimensioner (mono/stereo). Men de seneste teknologiske fremskridt har nu gjort det muligt for immersiv musik at blive distribueret til et bredere publikum, f.eks. Apple Musics spatial audio format, der blev lanceret i juni 2021. Men for det meste er det ikke kunstnerne selv, der arbejder på disse spatiale lydmix.

Nye lydformater, som vi bliver eksponeret for fra en kommerciel vinkel, såvel som de produktionsværktøjer, der er tilgængelige for os som musikere og komponister, vil uden tvivl informere og forme den musik, vi som kunstnere kan forestille os og dermed skabe. Eksperimenter med rumlig lyd har historisk set krævet meget specialiseret viden i form af softwareprogrammering, og adgangen til spatiale højttaleropsætninger har været begrænset til en håndfuld eksklusive, state-of-the-art spillesteder rundt om i verden. Men de seneste år er der blevet gjort en indsats for at demokratisere værktøjer og software, der gør det muligt for skabere lettere at iscenesætte og skulpturere lyd i virtuelle og rigtige lydrum, mens spatial audio venues og workstations hurtigt bliver mere tilgængelige. Spatial lyd og dens teknologier er stadig en meget ny frontier med endnu ikke udforskede kunstneriske muligheder.

I KUV-projektet Voicing Spatial Songs tager avant-pop-duoen SØSTR bestående af Sharin og Louise Foo udfordringen op med disse nye spatiale lydteknologier, og de vil producere, skabe og udvikle ny musik og metoder til at arbejde i dette nye medie. Voicing Spatial Songs forsøger at udvikle kunstnerisk, teknologisk og metodisk erfaring, der kan facilitere bredere adgang og mere inklusion til disse nye teknologier.

Og spatialisering i musikken har især spillet en rolle i elektroakustiske, avantgarde- og lydkunsttraditioner, men SØSTR oplever, at der endnu mangler at blive udforsket kunstnerisk potentiale med spatialisering i populærmusikken, både i et skabende og i et performance-aspekt, som stadig er 'frosset' i to dimensioner, stadig meget stereo-centrisk. Hvordan vil tilføjelse af flere dimensioner ændre vores kunstneriske proces, oplevelse og output?

Dette projekt er i videreudvikling og kan følges her: Voicing Spatial Songs 2.0 | Rhythmic Music Conservatory (rmc.dk)