RMC-forskere i ny musik-antologi
Den nye forskningsartikelsamling 'Populærmusikkultur i Danmark efter 2000' handler om den myriade af genrer, stilarter, moder og konkrete musikudgivelser, musikoptrædener og musikoplevelser, som udgør populærmusikkens vidtstrakte og brogede felt.
Bogen fokuserer på en række aspekter af periodens rap, pop, rock, metal, verdensmusik og electronica – ikke blot på kunstnerne og deres tekster, produktioner, udgivelser og optrædener, men også på alt det, der udspiller sig rundt om kunstnerne.
Det vil blandt andet sige fankulturerne, pladeselskaberne, festivalerne, koncertbegivenhederne og talentudviklingen på uddannelsesinstitutionerne.
Bogens tilgang til emnet er interdisciplinær, og bidragyderne kommer fra så forskellige fag og forskningsfelter som musikvidenskab, antropologi, pædagogisk filosofi samt køns-, litteratur-, design- og kommunikationsforskning.
Redaktør, bidrag og case fra RMC
Med støtte fra Kulturministeriets Forskningsudvalg er antologien redigeret af Henrik Marstal, ph.d., lektor i kulturfag ved Rytmisk Musikkonservatorium (RMC) sammen med Mads Krogh, ph.d., lektor i populærmusikkultur ved Institut for Kommunikation og Kultur - Musikvidenskab, Aarhus Universitet.
Foruden redaktørernes fælles grundige indledning har Henrik Marstal skrevet kapitlet 'Motiviske sammenvævninger' om dansk og engelsk som sangsprog.
Også RMCs Rasmus Rex Pedersen, ph.d, adjunkt i musiksociologi og kultur- og branchestudier, bidrager med en artikel, der under titlen 'Den digitale (r)evolution' handler om institutionelle forandringer i den danske musikbranche.
Der ud over bruger et kapitel om talentbegrebet RMCs nye optagelsesprøver på musikerlinjen som case.
'Populærmusikkultur i Danmark efter 2000' udkom 25. oktober 2016 på Syddansk Universitetsforlag. Den er på 432 sider og koster 298 kr.