Nyhed
10.11.14

Læring er en integreret del af dagligdagen

Lektor på RMC Lars Brinck har netop forsvaret sin ph.d.-afhandling, der udfordrer vores forståelse af læring og undervisning i Danmark.

I sin ph.d 'Ways of the Jam. Collective and improvisational perspectives on learning' har lektor og forskningsleder på RMC Lars Brinck undersøgt jamming og læring som grundlæggende kollektive og improvisatoriske anliggender.

Hans tre-årige forskningsarbejde tager udgangspunkt i teorien om, at læring ikke alene foregår gennem undervisning og i et klasselokale, men i stedet må forstås som en integreret del af alle dagligdagens aktiviteter, blandt andet når vi er i skole.

En kritisk kommentar til vores forståelse af læring

Lars Brinck har blandt andet været i New Orleans for at observere, hvordan musikere improviserer og lærer af hinanden set i lyset af situeret læringsteori. Han har også analyseret studieindspilninger og ledelsespraksis som læring gennem fælles praksis.

”Jeg ser min ph.d som en kritisk kommentar til den måde, vi i den vestlige verden ofte anser undervisning som den mest brugbare og effektive måde at lære på. Vi kommer ofte til at betragte læring som en lineær og målbar proces, som bedst foregår i en undervisningssammenhæng styret af ’voksne’,” siger Lars Brinck.

Rytmisk musik og jamming viser læring gennem fælles praksis

De analyser, som Lars Brinck har foretaget, viser blandt andet, at det ikke er muligt at adskille den måde, som musikken udvikler sig på fra den måde, som de personlige relationer i gruppen udvikler sig på.

”Musikken giver et indlysende eksempel på, hvordan læring må forstås som forandret deltagelse i praksis,” siger han.

”Og at vores perspektiv på, hvordan vi lærer at spille musik må inddrage mange former for musikalsk praksis.”

Nye optagelsesprocedurer

Det understreges for eksempel af RMC’s nye optagelsesprocedurer på musikeruddannelserne. Her har et øget fokus på kunstneriske færdigheder og selvstændig kunstnerisk profil betydet, at stadig flere optages uden formel musikeruddannelse. Helt retorisk spørger den nyudnævnte ph.d.:

”Hvis undervisning ikke er den eneste forudsætning for at blive en god musiker, hvordan må vi så forstå læring? Det er det spørgsmål, jeg prøver at besvare.”