Uddannelsen kvalificerer Music Managers til en bred vifte af job inden for musikbranchen, for eksempel hos musikselskaber, bookingbureauer, managementvirksomheder, festivaler, spillesteder, medie- og internetvirksomheder samt lignende jobs inden for beslægtede oplevelses- og kulturindustrier. Beskæftigelsesmulighederne er afhængige af både markedskonjunkturer i branchen og kulturpolitiske prioriteringer og kan derfor være svingende.
Victoria Løie Jespersen, dimitteret i 2018
Hvor arbejder du i dag?
Jeg arbejder som A&R på Warner Music Danmark.
Hvorfor valgte du at studere Music Management?
Jeg havde arbejdet i musikbranchen i nogle år og ikke kunne se mig selv lave andet. Jeg havde virkelig svært ved at se mig selv studere videre og kunne bare ikke finde en skole eller uddannelse, der føltes rigtig for mig. Men da jeg blev gjort opmærksom på Music Management, gav det der med uddannelse egentlig meget god mening for mig.
Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?
Jeg bruger det meste af min tid på at være i dialog med både artister, producere/sangskrivere, managers, publishers og bookere. Jeg skal fordele min tid og energi, så godt jeg kan, på de artister, jeg allerede arbejder med, og de artister, jeg ikke arbejder med endnu.
Jeg lytter naturligvis også til virkelig meget musik. Jeg synes dialogen om musik er vigtig og forsøger altid at give konstruktiv feedback – også selvom det er artister, jeg ikke arbejder med hver dag. Selvom det er et meget fleksibelt og dynamisk job, så møder jeg ind på kontoret fra 9-17 som de fleste andre, men når man arbejder med kreative individer, kan man dog ikke regne med de faste arbejdstimer. Telefonen ringer søndag aften, og nogle gange skal man bare stå på Rust kl. 2 fredag nat med en kildevand.
Hvad var det vigtigste du fik med fra uddannelsen?
Uden tvivl de mennesker jeg har mødt. De har gjort min verden meget større, og det er måske noget af det mest værdifulde man kan opleve.
Hvor er dine studiekammerater i dag?
Vi er en blanding af bookere, managers, producere og label-entreprenører. Alle sammen stadig i musikbranchen, så vi kan næsten ikke undgå hinanden.
Signe Tobiassen, dimitteret i 2017
Hvor arbejder du i dag?
Jeg arbejder som freelance og rejser meget både i ind- og udland, dels som konsulent/underviser og dels med mit band Nelson Can. Alt imens jeg færdiggør min kandidat i Management of Creative Business Processes på CBS – det en mega god overbygning til Music Management for dem, der gerne vil have en kandidat også.
Hvorfor valgte du at studere Music Management?
Jeg havde drømt om det, lige siden jeg gik i gymnasiet. Jeg vidste, at jeg gerne ville arbejde med musik eller andre kreative brancher og at det var inden for den administrative del af det, at jeg havde mine forcer. Det tog mig bare mange år at samle mig mod til at søge, og i dag tænker jeg at det var godt at jeg havde nogle års erfaring inden jeg kom ind, for det gjorde det nemmere for mig at sætte tingene i perspektiv og få det fulde udbytte af undervisningen.
Hvad var det vigtigste, du fik med fra uddannelsen?
Min klasse, og det sammenhold vi havde og stadig har sammen, har været fuldstændigt uvurderligt for mig. Selvfølgelig lærer man en masse utroligt vigtige ting og man får et fantastisk stort netværk, men den klasse man kommer i er, i min optik, den største ressource man får. Hvis ikke man kan fungere i et fællesskab og være en holdspiller, skal man vælge en anden uddannelse.
Bruger du din faglighed i dit nuværende arbejde?
Hele tiden. Al den viden, jeg har fået med mig fra Music Management, bruger jeg nærmest dagligt. Niveauet var tårnhøjt. Så højt, at det har fået kandidatuddannelsen til at føles meget overskuelig.
Vidste du, hvad du ville bruge din uddannelse til?
Nej, ikke præcist. Og jeg synes ikke der er noget i vejen med stadig at være søgende, når man søger ind. Glem fremdriftsreformen og karriereplaner et øjeblik og få fyldt dit hoved med så meget viden som muligt, så kan de tunge beslutninger komme bagefter.
Theodor Clausen, dimitteret i 2017
Hvor arbejder du i dag?
Jeg er promoter og koncertarrangør hos Live Nation, hvor jeg til dagligt arbejder med booking og opsætning af koncerter med internationale artister i Danmark.
Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?
Hektisk… men sjov. Vi opsætter +400 koncerter om året på en lang række venues og festivaler, så der er rigtig meget kommunikation med internationale bookingagenter, spillesteder, festivaler og en lang række andre interessenter. Jeg har en nogenlunde fast kontortid om dagen og 1-2 koncerter om ugen i aftentimerne. Derudover er der diverse udenlandsrejser og festivaler, hvor netværk og nye artister opdyrkes.
Hvad var det vigtigste, du fik med fra uddannelsen?
Netværket og venskaberne til de andre studerende. Også dem fra de andre linjer. Desuden kan jeg takke min praktik hos Roskilde Festival for, hvad jeg laver i dag.
Bruger du din faglighed i dit nuværende arbejde?
Bestemt. Særligt jura, projektledelse og økonomi. Desuden er faget branchekendskab en god måde at få en større forståelse for, hvordan de forskellige aktører i den danske branche arbejder.
Hvor er dine studiekammerater i dag?
Alt lige fra PR, management, spillesteder, musiker og noget helt andet.
Laura Nyhus Kaae, dimitteret i 2016
Hvor arbejder du i dag?
Jeg er Label Manager for New Amsterdam Records i New York, der udgiver ny komponeret musik, der bevæger sig ud over og imellem eksisterende genrer. Vi er også involveret i livemusik-aktiviteter, uddannelsesinitiativer og podcasts.
Hvordan ser en typisk arbejdsdag/uge/måned ud for dig?
Min hverdag er på en gang meget varieret og meget rutinepræget; mange af de samme opgaver skal løses for hver release, men samtidig er hver kunstner og hvert projekt så forskellige, at det aldrig bliver kedeligt. Jeg bruger meget tid på mails, telefonopkald og møder, både med artister, kolleger og samarbejdspartnere, og også en del tid på praktiske opgaver.
Derudover bruger jeg meget tid på at lytte til submissions, og jeg går til mange koncerter, både med vores egne artister og med artister eller projekter, som vi er interesserede i at udgive eller samarbejde med på anden vis. Det er en forholdsvist lille organisation, og jeg har tit mange kasketter på, på en gang.
Hvad var det vigtigste, du fik med fra uddannelsen?
Jeg fik en masse konkrete redskaber inden for fag, jeg ikke vidste så meget om før, som jura, økonomi og strategi. Derudover fik jeg sat ord og struktur på nogle arbejdsprocesser, jeg allerede arbejdede med, som projektledelse og markedsføring. Ikke mindst fik jeg et større kendskab til den branche og de mekanismer, der ligger bag musikken, og jeg fik udvidet og styrket mit netværk gevaldigt gennem branchekendskab, studieture, praktikophold og diverse projekter.
Vidste du, hvad du ville bruge din uddannelse til?
Jeg vidste ikke præcis, hvad jeg ville efter uddannelsen, da jeg startede, men jeg har altid vidst, at jeg ville arbejde med den musik og kunst, som ligger uden for mainstreamen. Et par af mine studiekammerater havde en helt klar kurs for, hvor de skulle hen, allerede inden vi startede – jeg brugte de tre år på konservatoriet til at prøve forskellige ting af, hvilket jeg fik utroligt meget ud af.
Hvordan ser du musikbranchens fremtid?
Der er så enormt meget talent og så utroligt mange gode ideer derude, og jeg synes det er spændende at følge med i og medvirke til, at nye koncepter og former for udgivelser, koncerter, markedsføring, partnerskaber, osv. er med til at skubbe udviklingen af branchen. Samtidig kan jeg godt være bekymret for den ikke-kommercielle musiks levevilkår i en branche, som går hurtigere og hurtigere, men en vigtig ting jeg har lært af mit nuværende arbejde er, at der er et publikum til al kunst – det gælder bare om at finde det.