Uddannelsen tager udgangspunkt i din vision og har som mål at videreudvikle din kunstneriske og kunstpædagogiske praksis inden for rytmisk samtidsmusik.
På uddannelsen bliver du en del af et mangfoldigt og inspirerende studiemiljø, hvor undervisere, vejledere og medstuderende stimulerer og udfordrer din udvikling.
Du får via konservatoriets vidtfavnende samarbejde med eksterne partnere i ind- og udland adgang til et omfattende fagligt netværk, som styrker dine fremtidige beskæftigelsesmuligheder som musiker, underviser og entreprenør i en foranderlig musikbranche.
Hvordan søger jeg om optagelse?
Det kan du læse om her på siden under ANSØGNING og OPTAGELSESPRØVE nedenfor.
Se også generel information om ansøgning og optagelse:
Uddannelsen åbner for ansøgninger | 15. oktober 2024 |
Online informationsmøde | 4. november 2024 - kl. 16:00 dansk, kl. 17:00 engelsk |
Frist for online ansøgning | 2. december 2024 kl. 12:00 |
1. runde - Du er ikke selv til stede | 2-10. januar 2025 |
Svar på 1. runde via email | 16. januar 2025 |
2. runde - Du deltager i prøven på RMC | 28-31. januar 2025 |
Svar på 2. runde via email | 14. februar 2025 |
Online møde for ansøgere tilbudt studieplads | 19. februar 2025 kl. 16:00 |
Studiestart | 18. august 2025 |
Ansøgning og optagelsesprøve: Musiker
HVEM KAN SØGE?
Du skal som udgangspunkt have musikalske forudsætninger på et højt niveau. Du skal have så meget erfaring og være så godt funderet som enten instrumentalist eller sanger, at censorpanelet ved optagelsesprøven kan fornemme et selvstændigt kunstnerisk udtryk.
Du skal være i stand til at tage ansvar for egen læring og kunne arbejde selvstændigt, både alene og sammen med andre. Du skal i det hele taget være åben for at eksperimentere og udvide din praksis, for herigennem at finde nye sider af dig selv som kunstner og musikprofessionel. Alle genrer og udtryk er velkomne.
Der stilles ikke krav om en bestemt uddannelsesmæssig baggrund.
Optagelsesprøven på RMC er ikke koordineret med uddannelser på andre konservatorier. Du må gerne søge ind på flere konservatorier.
Du må også gerne søge flere uddannelser på RMC samtidig, men optagelsesprøverne er ikke koordinerede.
HVOR SKAL MAN SØGE?
Du skal søge om optagelse online via:
Her skal du oprette en profil, udfylde ansøgningsskemaet og uploade relevante filer.
HVAD SKAL ANSØGNINGEN INDEHOLDE?
I ansøgningsskemaet skal du uploade musikeksempler, beskrive de uploadede eksempler og besvare en række spørgsmål omkring din motivation for at studere på RMC, dine refleksioner over din kunstneriske praksis som musiker, samt angive din baggrund og erfaring.
Musik
- Du skal uploade 2 musikeksempler, som du mener giver et godt billede af, hvem du er som skabende, udøvende musiker.
Samlet varighed: 5-6 minutter.
Filformat: mp4
- Begge eksempler skal være videooptagelser og skal dokumentere live-situationer optaget med eller uden publikum, fx i et øvelokale, i et studie eller på en scene.
- Musikeksemplerne skal være one-takes, optaget fra et fastmonteret single point kamera (fx et mobiltelefonkamera), og optagelserne skal være uden efterredigering, dvs. uden klip eller overdub.
- Du skal selv medvirke som instrumentalist eller sanger, og du skal selv have været kunstnerisk ansvarlig for musikken.
- Der er ingen begrænsninger i forhold til genre. Alle former for kunstneriske, musikalske udtryk er derfor velkomne, så længe at de uploadede musikeksempler lever op til ovenstående kriterier.
- Der stilles ingen specifikke krav til den lydtekniske kvalitet.
Supplerende oplysninger
- Præcis angivelse af din egen og eventuelt andres instrumentale/vokale roller i forbindelse med hver af de uploadede musikeksempler.
Præcis angivelse af hvem der har skrevet og evt. produceret musikken.
Maksimalt 250 anslag per musikeksempel.
- En kort beskrivelse af hvordan du har skabt musikken. Hvis musikeksemplerne er uddrag af længere forløb, skal du angive dette.
Maksimalt 500 anslag per musikeksempel.
Skriftlig ansøgning
- Beskriv hvad vil du gerne opnå gennem/med din kunstneriske praksis.
Maksimalt 1000 anslag.
- Beskriv dine arbejdsmetoder – hvordan arbejder du med at skabe og udøve musik, når du arbejder alene og når du arbejder sammen med andre?
Maksimalt 1500 anslag.
- Hvilke inspirationskilder har informeret din musik – fx andre musikere og musikskabere, andre kunstarter og/eller samfundsmæssige problematikker?
Hvordan indgår det i din praksis som musiker?
Maksimalt 1000 anslag.
- Beskriv din baggrund og erfaring som musiker, herunder igangværende projekter og evt. erfaring som underviser i musik.
Maksimalt 1000 anslag.
- Beskriv anden musikrelateret erfaring eller erfaring som samarbejdspartner i andre sammenhænge.
Beskriv kort din rolle.
Maksimalt 500 anslag.
- Angiv tidligere relaterede videregående uddannelsesforløb (konservatorium, universitet, seminarium, professionshøjskole mv.) og anden undervisning du har modtaget.
Maksimalt 500 anslag.
- Hvad er din motivation for at studere på RMC - hvad du gerne vil lære?
Samlet maksimalt 1000 anslag.
ANSØGNINGSGEBYR
Det koster 500 DKK at søge ind på en bacheloruddannelse på RMC. Gebyret dækker en del af konservatoriets omkostninger i forbindelse med behandling af ansøgninger samt planlægning og afvikling af optagelsesprøverne, og kan ikke refunderes efter ansøgningsfristens udløb.
ANSØGNINGSFRIST
Fristen for ansøgninger er 1. december kl. 12:00 CET. Hvis denne dato falder på en lørdag, søndag eller helligdag, er ansøgningsfristen kl. 12:00 CET den førstkommende hverdag.
HVEM KOMMER TIL OPTAGELSESPRØVE?
Alle, der søger om optagelse på bacheloruddannelsen Musiker, får deres ansøgning bedømt ved optagelsesprøvens 1. runde.
HVAD ER HENSIGTEN MED OPTAGELSESPRØVENS FORM OG INDHOLD?
Hensigten med optagelsesprøven er:
- At give censorpanelet mulighed for en grundig vurdering af dine udøvende og skabende kvalifikationer og dit udviklingspotentiale.
- At give dig mulighed for i videst muligt omfang at vise hele din faglige og kunstneriske profil.
- At sikre, at din baggrund og erfaring, dine refleksioner omkring din kunstneriske praksis som musiker og din motivation for at studere på RMC, bliver afdækket.
OPTAGELSESPRØVENS FORM OG INDHOLD
Optagelsesprøven foregår i to runder.
1. runde består af en bedømmelse af de uploadede musikeksempler og de supplerende oplysninger.
2. runde består af en koncert og en samtale som finder sted på RMC.
1. RUNDE - BEDØMMELSE AF INDSENDT MATERIALE
Ved optagelsesprøvens 1. runde bedømmes de uploadede værker og de supplerende oplysninger.
Du er ikke selv til stede.
Et bedømmelsespanel bestående af to bedømmere foretager en samlet bedømmelse på grundlag af de indsendte musikeksempler og supplerende oplysninger.
Ved bedømmelsen vurderes:
- Dine evner til at skabe og udøve musik og musikoplevelser, der er båret af et selvstændigt kunstnerisk udtryk.
- I hvilket omfang du besidder de instrumentale/vokale færdigheder, der er nødvendige for at realisere din musik og dit kunstneriske udtryk.
- I hvilket omfang du besidder de øvrige relevante faglige færdigheder, der er nødvendige for at realisere din musik og dit kunstneriske udtryk.
Du får en bedømmelse efter en 100-point-skala, som er en underinddeling af 7-trins-skalaen. Der kræves minimum 40 point for at bestå prøven.
Bedømmelsen gives i forhold til det niveau, der kræves for at påbegynde uddannelsen.
UDVÆLGELSE EFTER 1. RUNDE
På baggrund af bedømmelserne udvælger RMC et antal ansøgere, som går videre til 2. runde. Denne gruppe er 2-3 gange større end det antal, der optages på uddannelsen. Der tages ved udvælgelsen desuden hensyn til musiklivets behov.
Det er en forudsætning for at gå videre til 2. runde, at 1. runde er bestået.
Alle ansøgere får svar på 1. runde via mail.
For ansøgere, der går videre til optagelsesprøvens 2. runde, indeholder mailen oplysninger om det præcise tidspunkt for prøven.
Der tilbydes ikke feedback til ansøgere, der ikke går videre til 2. runde.
2. RUNDE - KONCERT & SAMTALE
2. runde består af en koncert med egen gruppe (minimum én anden person, som synger eller spiller et instrument) og en samtale mellem dig og et bedømmelsespanel bestående af tre bedømmere.
Der er i koncerten ingen begrænsninger i forhold til genre.
Alle former for kunstneriske, musikalske udtryk er velkomne.
Prøven finder sted på RMC og du skal være til stede.
Samtalen tager udgangspunkt i din skriftlige ansøgning og koncerten.
Koncert: 10 minutter.
Samtale: 10 minutter.
Du må tage maksimalt fire musikere ud over dig selv med til koncerten.
Prøvelokalet vil være til din disposition ca. 30 minutter før prøven starter.
Du må ikke tage andre personer med til samtalen.
Ved 2. runde foretages en samlet bedømmelse af:
- Din evne til at skabe, udøve og formidle musik og musikoplevelser, der er båret af et selvstændigt kunstnerisk udtryk.
- I hvilket omfang du besidder de instrumentale/vokale færdigheder, der er nødvendige for at realisere din musik og dit kunstneriske udtryk.
- I hvilket omfang du besidder de øvrige relevante faglige færdigheder, der er nødvendige for at realisere din musik og dit kunstneriske udtryk.
- Din evne til at reflektere over din kunstneriske praksis som musiker.
- Der lægges også vægt på din erfaring med at udvikle og realisere kunstneriske projekter selvstændigt eller sammen med andre.
Du får en bedømmelse efter en 100-point-skala, som er en underinddeling af 7-trins-skalaen. Der kræves minimum 40 point for at bestå prøven.
Bedømmelsen gives i forhold til det niveau, der kræves for at påbegynde uddannelsen.
SPROG VED OPTAGELSESPRØVEN
Optagelsesprøven gennemføres normalt på dansk. I de tilfælde, hvor en ansøger ikke taler eller forstår dansk, gennemføres prøven på engelsk.
OPTAGELSE
På baggrund af resultaterne fra anden runde bliver de bedst kvalificerede ansøgere optaget på uddannelsen. Hvis flere ansøgere er lige godt kvalificerede, vil forhold som musiklivets behov kunne indgå i konservatoriets beslutning om optag.
Der optages normalt 16 studerende på uddannelsen. På grund af det begrænsede antal studiepladser kan konservatoriet blive nødt til at afvise ansøgere, selvom de har bestået optagelsesprøven.
Du vil via mail få at vide, om du er optaget.
Alle ansøgere, der ikke bliver optaget, tilbydes en kort telefonsamtale på 10 minutter med den ansvarlige prøveleder, som vil uddybe dit bedømmelsesresultat med udgangspunkt i de anvendte bedømmelseskriterier.
VENTELISTE
Et begrænset antal ansøgere, som er kvalificerede til optagelse, men som ikke bliver optaget på grund af begrænsede studiepladser, kan blive tilbudt en ventelisteplads. I perioden frem til den 1. juni kan ansøgere, som er på venteliste, blive tilbudt en studieplads.
SYGDOM I FORBINDELSE MED OPTAGELSESPRØVEN
Sygdom skal dokumenteres med lægeerklæring, hvis du ønsker at få mulighed for at gå til sygeprøve. RMC skal have din lægeerklæring senest tre hverdage efter det fastsatte tidspunkt for din prøve. Konservatoriet fastsætter tidspunktet for en eventuel sygeprøve, og du vil få besked hurtigst muligt. Det vil ikke være muligt at gå til sygeprøve på andre tidspunkter end det af konservatoriet udmeldte tidspunkt. Du skal selv betale for lægeerklæringen.
Uddannelsens opbygning: Musiker
Uddannelsen henvender sig til dig, som gerne vil have et bæredygtigt arbejdsliv som skabende og udøvende musiker. Som professionel i den rytmiske musik skal du i høj grad skabe din egen beskæftigelse. Derfor har uddannelsen et bredt sigte og forbereder dig til en karriere, som både består af egne kunstneriske og kunstpædagogiske projekter og projekter, hvor du engagerer dig i andre potentialer og formål i partnerskab med andre.
Det er uddannelsens mål, at du efter endt uddannelse har udviklet en stærk og vidtfavnende kunstnerisk og kunstpædagogisk praksis, hvor gode håndværksmæssige kompetencer og evnen til at samarbejde og reflektere over metoder, sammenhænge og resultater er afgørende elementer. Uddannelsen vil på den måde sætte dig i stand til løbende at genopfinde dig selv gennem et langt liv som skabende og udøvende musiker, musikunderviser og entreprenør.
Du vil have opnået indsigt i en bred vifte af funktioner i musiklivet og have dannet et stærkt netværk, du vil have glæde af i resten af dit professionelle virke.
I uddannelsen lægges der vægt på, at dine egne idéer og din egen praksis får de bedste udfoldelsesbetingelser i et studiemiljø, der understøtter eksperimentet, undersøgelsen og den åbne arbejdsproces. Samtidig er der fokus på, at du opbygger viden og færdigheder på et højt niveau, inden for det felt, du arbejder i.
I undervisningen arbejdes der blandt andet med kunstnerisk udvikling, komposition, instrumental/vokal performance og pædagogik.
Undervisningen veksler mellem skemalagt, ugebaseret undervisning, projektforløb, individuel undervisning og undervisning i grupper. Undervisningen søger på den ene side at møde den enkelte studerendes behov og lægger på den anden side samtidig vægt på at etablere en fælles platform, hvor studerende inspirerer og støtter hinanden i den kunstneriske og faglige udvikling.
En del af undervisningen er tilrettelagt for dig, en del tilrettelægger du selv, og i løbet af uddannelsen vil du komme til at indgå i samarbejder med studerende fra både din egen og konservatoriets øvrige uddannelser samt med partnere fra konservatoriets omverden. Der indgår i uddannelsen en del selvstændigt arbejde og forberedelse, og du vil også skulle læse og skrive faglige tekster.
Undervisningen afvikles fortrinsvis inden for én årgang, dog kan fag og projekter afvikles på hold, der sammensættes på tværs af årgange og/eller uddannelser.
Uddannelsen afsluttes med et bachelorprojekt, hvor du får mulighed for at fordybe dig i et selvvalgt emne inden for det skabende og udøvende område og præsentere resultatet ved en offentlig afgangsfestival.
Uddannelsen er et fuldtidsstudium, og der er mødepligt til undervisningen. Undervisningssproget er som udgangspunkt dansk, men undervisere kan tilbyde undervisning på engelsk til enkeltpersoner eller små grupper efter behov.
I løbet af uddannelsen er det muligt at søge om et udvekslingsophold på et konservatorium i udlandet eller et selvtilrettelagt studieophold i udlandet.
Bacheloruddannelsen Musiker giver dig grundlag for videre studier på en kandidatuddannelse på et konservatorium i Danmark eller i udlandet. På RMC udbydes kandidatuddannelserne Music Creation, Music Edudation, Music Performance og Nordic Master: The Composing Musician.
Uddannelsen er normeret til 180 ECTS-point, som svarer til 3 årsværk á 1.620 timer. Et årsværk omfatter alt arbejde i forbindelse med studiet, herunder undervisning, selvstudier, prøver og alle øvrige uddannelsesrelaterede aktiviteter.
I tabellen nedenfor kan du se, hvordan fag og ECTS-point fordeler sig på uddannelsen.
I uddannelsens studieordning kan du læse mere om uddannelsens formål og opbygning samt finde uddybende beskrivelser af uddannelsens enkelte fag – klik på linket til højre.
I uddannelsens studieordning kan du læse mere om uddannelsens formål og opbygning samt finde uddybende beskrivelser af uddannelsens enkelte fag.
Herunder kan du se en liste over undervisere på uddannelsen i det aktuelle studieår, både fastansatte og timelærere.
RMC lægger ved sammensætning af lærergruppen vægt på diversitet, hvad angår genre og faglighed.
Du tilbydes som studerende et bredt spekter af faglige impulser fra såvel fastansatte lærere som timelærere og eksterne kursuslærere.
Inden for uddannelsens centrale fagområder vil den del af undervisningen, der varetages af fastansatte lærere, som udgangspunkt ikke overstige to tredjedele af det samlede timetal.
I forbindelse med kurser, projekter og lignende vil du desuden have mulighed for at møde en lang række eksterne undervisere.
Kunstnerisk Udviklingsarbejde / Artistic Development Work
Anders Mathiasen
Nikolaj Hess
Jacob Anderskov
Kasper Tranberg
Sharin Foo
Soffie Viemose
Qarin Wikström
Kunstnerisk Udviklingsarbejde (individuel, faglig vejledning) / Artistic Development Work (Individual Subject-specific Tuition)
Jakob Kullberg
Signe Lykke
Anders Stig Møller
Soffie Viemose
Christian Balvig Pehrson
Louise Nipper
Rune Kielsgaard
Michael Møller
Sophie Ziedoy
Mads Damsgaard Kristiansen
Mads Forsby
Emil Palme
Jeppe Skovbakke
Flavia Huarachi Jørgensen
Sophie Ziedoy
Simon Toldam
Nina Persson
Lotte Anker
Thommy Andersson
Samuel Hällkvist
Lotte Anker
Gunver Ryberg
Fine Glindvad
Ida Katinka Fridan Pedersen
Grischa Lichtenberger
Puyain Sanati
Calum Builder
Pablo Llambias
Anne Rosing-Schow
Anders Bach Pedersen
Anna Roemer
Carlos Wind Demsitz
Emil Isaksson
Jakob Littauer
Lil Lacy
Mads Gjellerod
Nils Gröndahl
Per Møllehøj
Rasmus Littauer
Nina Persson
Tue Krebs Rojkjer
Peter Schneidermann
Lars Bech Pilgaard
Qarin Wikström
Specialisering / Specialization
Anja Jacobsen
David Elberling
Greta Schenk
Ida Niegaard
Lykke Meyer Jacobsen
Mija Milovic
Maria Laurette Friis
Simon Toldam
Eksternt, kollaborativt, integreret projekt / External, Collaborative, Integrated Project
Christian Taagehøj
Kim Boeskov
Malene Bichel
Niels Lyhne Løkkegaard
Rikke Heinsen
Sharin Foo
Eksternt, kollaborativt, integreret projekt (individuel, faglig vejledning) / External, Collaborative, Integrated Project (Individual Subject-specific Tuition)
Pernille Skov
Andreas Liebmann
Nikolaj Hess
Ivar Myrset Asheim
Pernille Skov
Josh Beyer
Lars Greve
Maria Faust
Pablo Llambias
Jason Lee Cameron
Øyvind Torvund
Asger "Agnes" Hartvig
Ida Schou Niegaard
Lars Greve
Anders Lauge Meldgaard
Aisha Thorsen
Adrianna Kubica-Cypek
Kat Jarby
Villads Klint
William Kudahl
Mimmi Bie
Labros Vasileiou
Sanne Krogh
Villads Tyrrestrup
Asger "Agnes" Hartvig
Nikoline Rasmussen
Gry Worre Hallberg
Labros Vasileiou
Signe Rasmussen
Bachelorprojekt / Bachelor Project
Marc Facchini
Qarin Wikström
Sharin Foo
Nikolaj Hess
Musikpædagogik og læring / Music Education and Learning
Malene Bichel
Jens Skou Olsen
Kim Boeskov
Maria Westvall
Clara Vuust
Morten Lundsby
Albert Raft Rasmussen
Aisha Thorsen
Komposition / Composition
Jaleh Negari
Soffie Viemose
Anders P. Jensen
Louise Dam Eckardt Jensen
Michael Møller
Jens Bjørnkjær
Simin Stine Ramenzanali
Simon van Deurs Formann
Morten Winther Nielsen
Kunst- og kulturstudier / Art and Culture Studies
Rune Søchting
Mimmi Bie
Henrik Marstal
Anders P. Jensen
Cathrine Landberg
Jens Tang Kristensen
Mathias Schønberg
Fag og ECTS
Fag
- 1. Sem.
- 2. Sem.
- 3. Sem.
- 4. Sem.
- 5. Sem.
- 6. Sem.
- ECTS pr. fag
Kunstnerisk Udviklingsarbejde
50 ECTS
Fag
- 1. Sem.
- 2. Sem.
- 3. Sem.
- 4. Sem.
- 5. Sem.
- 6. Sem.
- ECTS pr. fag
Kunstnerisk Udviklingsarbejde
- 12.5
- 12.5
- 12.5
- 12.5
- 50
Musikpædagogik
30 ECTS
Fag
- 1. Sem.
- 2. Sem.
- 3. Sem.
- 4. Sem.
- 5. Sem.
- 6. Sem.
- ECTS pr. fag
Musikpædagogik
- 7.5
- 7.5
- 7.5
- 7.5
- 30
Komposition
20 ECTS
Fag
- 1. Sem.
- 2. Sem.
- 3. Sem.
- 4. Sem.
- 5. Sem.
- 6. Sem.
- ECTS pr. fag
Komposition
- 5
- 5
- 5
- 5
- 20
Specialisering: Instrumental/vokal performance
10 ECTS
Fag
- 1. Sem.
- 2. Sem.
- 3. Sem.
- 4. Sem.
- 5. Sem.
- 6. Sem.
- ECTS pr. fag
Specialisering: Instrumental/vokal performance
- 2.5
- 2.5
- 2.5
- 2.5
- 10
Kunst- og kulturstudier
10 ECTS
Fag
- 1. Sem.
- 2. Sem.
- 3. Sem.
- 4. Sem.
- 5. Sem.
- 6. Sem.
- ECTS pr. fag
Kunst- og kulturstudier
- 2.5
- 2.5
- 2.5
- 2.5
- 10
Eksternt, kollaborativt, integreret projekt
30 ECTS
Fag
- 1. Sem.
- 2. Sem.
- 3. Sem.
- 4. Sem.
- 5. Sem.
- 6. Sem.
- ECTS pr. fag
Eksternt, kollaborativt, integreret projekt
- 30
- 30
Entreprenørskab
10 ECTS
Fag
- 1. Sem.
- 2. Sem.
- 3. Sem.
- 4. Sem.
- 5. Sem.
- 6. Sem.
- ECTS pr. fag
Entreprenørskab
- 10
- 10
Bachelorprojekt
20 ECTS
Fag
- 1. Sem.
- 2. Sem.
- 3. Sem.
- 4. Sem.
- 5. Sem.
- 6. Sem.
- ECTS pr. fag
Bachelorprojekt
- 20
- 20