Seminar

Forskningens Døgn: Nye samarbejder mellem kunst og forskning / Improvisation og fællesskaber

Heldagsseminar med skarpe oplæg, panelsamtaler og afsluttende koncert
Dato
22.4.22
Tid
09:15-18:00
Adresse

A118, RMC
Leo Mathisens Vej 1
Kbh K 1437
Danmark

Rytmisk Musikkonservatorium (RMC) inviterer som en del af den landsdækkende vidensfestival Forskningens Døgn til et heldagsseminar med skarpe oplæg, performances, koncerter og panelsamtaler.

Dagen er inddelt i to sessions, hvoraf den første tiltaler nye samarbejder mellem kunst med en række kortere oplæg om emnet fra en række førende forskere fra forskellige vidensfelter. Anden session tager udgangspunkt i det fælles KUV-projekt ’Traversing Sonic Territories’ mellem den norske saxofonist Torben Snekkestad og pianist og prorektor på RMC Søren Kjærgaard. Projektet handler bl.a. om improvisation og fællesskaber og afsluttes med en koncert, hvor den britiske musiker og forfatter David Toop spiller med i en trio. 

Se mere om projektet

KUV er en forkortelse for Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed, på engelsk Artistic Research.

Arrangementet vil foregå på engelsk.
Alle er velkomne og RMC byder på let forplejning i løbet af dagen

Program

09.15 Dørene åbner
09.30 Introduktion: Simon Høffding og Torben Snekkestad

Første session

09.35 Første session: Nye samarbejder mellem kunst og forskning

I denne session hører vi eksempler på succesfulde samarbejder mellem kunstnere og forskere og diskuterer fremtidige konvergenser og muligheder.

20 minutters præsentationer fra

  • Simon Høffding: ‘New collaborations between art and research’
  • Birgit Bundesen: ‘The artful conduction of self and life - Art formats as resonance and recovery in mental health care’
  • Brynjulf Stige: ‘Improvised passages to artistic citizenship – trajectories of participation in community music therapy’
  • Susanne Ravn: ‘Improvising Affectivity: What we can learn from Kitt Johnson’s site-specific performances’

12.00 Frokost (deltagere køber selv frokost i kantinen)

Anden session

13.00 Anden session: Improvisation og fællesskaber

I denne session undersøger vi, hvordan kunstnerisk improvisation skaber fællesskaber og hvordan sådanne fællesskaber er nødvendige for improvisatoriske processer.

Præsentation af KUV-projektet 'Traversing Sonic Territories' (Torben Snekkestad/Søren Kjærgaard/David Toop) som omhandler improvisation, identitet, samspil, ny teknologi og kodning.

30 min presentation of an artistic research project revolving around topics of improvisation, identity, interplay, new technology and coding.

Abstract: What happens when we borrow sounds from other musicians? How can such a transgression of seemingly personal territories contribute to an expanded understanding of our sonic identity and musical imagination? And could this b/lend of sonic identities perhaps point to a more ambiguous yet dynamic and vibrant state of the ‘subjects’ in intra-action?

Taking off from these questions, TST intends to challenge our idea of ‘a personal sound’, which is a widespread conception within especially acoustic improvised music, consequently investigating how a radicalized sharing of these ‘personal sounds’ through contemporary sampling technology can contribute to an expansion of improvisational and imaginal horizons. Individual idiomatic approaches to one’s own instrument are thus provoked and questioned as we transgress the habitual boundaries for action possibilities and musical imagination. And yet, as we touch on these boundaries, we are quickly challenged by the liminalities of our own musical identity, including our physical disposition, instrumental in/capacities, mimetic patterning, aesthetic preferences and other un/conscious biases.

So how do we embark with ethical care while still throwing ourselves into the risks of sharing and playing across this complexity of borders in search of fruitful disorders? And how do we develop a critical and imaginal listening that enables us to hear through the cracks and breaches in order to see the potentials beyond.

Concretely we work from a duo of saxophone and piano toward external collaborators from other musical contexts, where the sharing process involves different approaches to audio sampling and archiving, embedding and embodying, listening and playing on each other’s sonic material to a point where authorship, origin and instrumental conventionality is destabilized – b(l)ending also the practice into an electro-acoustic field, where digital code contributes to and disrupts the acoustic logics of the instruments.

5 minutters respons fra deltagerne: Susanne Ravn, Brynjulf Stige, Annalisa Marzolla, Birgit Bundesen og Simon Høffding.

Åben diskussion

17.00 Præsentation af Simon Høffding og improvisationsgruppen
17.15-18.00 Fri improvisation med Torben Snekkestad, David Toop & Søren Kjærgaard

Præsentation af de fire oplægsholdere

  • Simon Høffding færdiggjorde sin Ph.d. 'A phenomenology of expert musicianship' I 2015 ved Center for Subjektivitetsforskning, Københavns Universitet. Siden er han gået I gang med en post doc ved Interactive Mind Center, Århus Universitet
  • Birgit Bundesen er en psykiater og overlæge ved Psykiatrisk Center Amager. Hun har en bachelor i litteraturvidenskab. Samtidig leder hun Danish Centre for Arts and Mental Health og forskningsprogrammet REWRITALIZE.
  • Brynjulf Stige er professor i Musikterapi ved Bergen Universitet og leder af POLYFON Knowledge Cluster for Music Therapy. Hans centrale vidensområder inkluderer filosofisk musikterapi og teori, mental sundhed og musikterapi gennem fællesskaber.
  • Susanne Ravn er professor og leder af forskningsenheden 'Movement, Culture and Society” (MoCS) ved Institut for Idræt og Biomekanik ved Syddansk Universitet. Hun har udgivet adskillige artikler om integrationen af fænomenologi og kvalitative forskningsmetoder inde for idræt, dans og sundhedsvidenska
  • Annalisa Mazzolari afsluttede for nyligt sin MA i filosofi ved University of Vita-Salute San Raffaele med afhandlingen "The Virtue of Improvisation
  • Torben Snekkestad – saxofonist/komponist. Prof. i Contemporary Music Performance, NMH, Oslo. Har en Ph.d. fra NARP med projektet ‘Poetics of a Multiphonic Landscape’. Snekkestads musik er en intensiv sammensmeltning tekniske og fortolkende elementer. Han har arbejdet med en lang række anerkendte musikere
  • Søren Kjærgaard – pianist/komponist. Lektor og pro rektor ved RMC. Kjærgaards arbejde omfatter en række formater og udtryk lige fra solo-optræden til ensemble-formater. Hans arbejde har ført til forskellige internationale optrædener og en diskografi fuld af anmelderroste albums.
  • David Toop er en engelsk musiker, forfatter, kurator og Professor Emeritus. Fra 2013 til 2021 var han professor i auditiv kultur og improvisation ved London College of Communication. Han var en regelmæssig bidragyder til det britiske musikmagasin The Wire og det britiske magasin The Face. Han var medlem af Flying Lizards.
Kunstnerisk udviklingsvirksomhed

I Kulturministeriets definition er kunstnerisk udviklingsvirksomhed en integreret del af en kunstnerisk proces, der fører frem til et offentligt tilgængeligt resultat og ledsages af en refleksion over såvel processen som præsentationen af resultatet.

Forskningens døgn

Forskningens Døgn er en landsdækkende videnskabsfestival, der skaber mødesteder mellem forskere og borgere. Forskningens Døgns formål er at hylde forskningens helt grundlæggende  element af nysgerrighed og sætte fokus på, hvordan forskning og innovation er med til at løse samfundets udfordringer.

Den ugelange festival foregår hvert år i slutningen af april med omkring 700 events og foredrag og mere end 70.000 besøgende.