Der ydes kun support til udstyr og IT købt og forvaltet af RMC. Skyldes udfordringen en privat pc/telefon, er det brugerens eget ansvar at få det fejlsøgt og løst.
I de fleste tilfælde er det RMC’s it-leverandør, Statens IT (SIT), som skal kontaktes om problemløsning på udstyr og systemer som RMC forvalter.
Kontakten foregår direkte mellem SIT og den berørte bruger. Ved henvendelse skal fastansatte opgive eget B-nummer, mens studerende og timelærere skal opgive det fælles B-nummer B141226. Andre eksterne brugere (kursuslærere, gæster) kan ikke anmelde fejl til Statens IT, men skal i stedet henvende sig til administrationen eller Udlån.
SIT kan kontaktes på 72 31 00 01
Mandag-fredag 7-23
Lørdag, søndag og helligdage 8-23
Wifi og internet på RMC
Har du fået tildelt en rmc-mail i et log-on brev, skal du først og fremmest sikre dig, at du har aktiveret den. Det gør du ved at gå ind på portal.office.com og logge ind med det midlertidige password, oprette et nyt password og tilføje et telefonnummer (alt dette vil du blive bedt om første gang du logger på). Når du har gjort dette, kan du koble dig på et netværk.
For studerende, timelærere og ansatte med Macbooks: brug netværket EDU-STUDENT og log på med din rmc-mail og koden dertil.
For gæster: brug netværket RMC GUEST – koden kan du få i Udlån.
For fastansatte med SIA-PC: brug netværket SIT-PROD og log på med B-nummer og kode.
For fastansatte med egne enheder (ikke Mac): brug netværket SIT-BYOD og log på med B-nummer og kode.
Du kan IKKE printe, og kun tilgå din Office 365-konto (mail, Office-pakken osv.) fra browseren, hvis du er på gæstenettet, så sørg for at bruge det rigtige netværk hvis du er studerende eller ansat! Gæster kan printe fra printeren i foyeren ved hjælp af USB-stick/forbindelse.
- Tjek at du er forbundet til EDU-STUDENT.
- Fjern EDU-STUDENT fra listen over wifi-forbindelser sådan her.
- Fjern evt. RMC GUEST fra listen over wifi-forbindelser.
- Opret forbindelse til EDU-STUDENT igen og log-in med din rmc-mail og password når den beder om det.
Er disse trin uden effekt, kan du prøve at resette dit NVRAM/PRAM, Trin 7.
Tjek at du kan sende mails fra webmailen (portal.office.com). Hvis du kan, skal du tjekke om du er på wifi’en EDU-STUDENT. Er du på det rette wifi, skyldes fejlen sandsynligvis opsætningen af din Mac/mailprogram. RMC yder ikke support til private enheder.
Genstart din computer.
- Fjern netværket fra listen over wifi-forbindelser sådan her på iPhone og sådan her på Android.
- Opret forbindelse til netværket igen og log-in med din rmc-mail/B-nummer og password når den beder om det.
- Vent 2 minutter
- Tjek at WiFi er slået til
- Tjek at Flytilstand er slået fra
- Genstart evt. PC
- Hvis det ikke hjælper, ring til SIT
Studerende, timelærere og Mac-brugere kan printe mens de er koblet på EDU-STUDENT fra printer RMC-LMV-ELEV-MF-010 i foyeren uden for loungen (IP 10.95.195.249).
Printeren kan fremsøges ved at søge efter "printer" i din pc's søgefelt, klikke på "Tilføj printer" og herefter vælge printernavnet ovenfor.
Du kan også printe fra en USB – sæt den blot i printeren og vælg de dokumenter, du vil printe.
Fastansatte med SIA-PC’ere kan printe mens de er koblet på SIT-PROD fra følgende printere:
RMC-LMV-MF-004 i A219
RMC-LMV-MF-002 uden for A111
Der kan ikke printes fra USB fra disse to printere.
Vejledning til korrekt fremsøgning og installation af printere kan findes på Serviceportalen (du skal være koblet på SIT-PROD eller SIT BYOD) ved at søge efter ”printer”.
Printerne er indstillet med fortroligt print som standard. Sørg for at oprette en kode før du printer under ”Printeregenskaber” i dit dokument. Når du skal hente dit print, skal du på printerens display vælge ”Opgaver”, herefter ”Fortrolige opgaver” og det print, der står ud for dit B-nummer.
Alle andre kan printe fra en USB fra printer RMC-LMV-ELEV-MF-010 i foyeren uden for loungen.
- Tjek at du er på EDU-STUDENT netværket før du printer
- Tjek at du har valgt den korrekte printernummer og -lokation
- Tjek at du har valgt den korrekte printernummer og opsætning (printernavn ender på SITAD.DK)
- Tjek at du har sat password op i printeregenskaber
- Vælg Opgaver, Fortrolige opgaver og linjen med dit B-nummer når du står ved printeren. Indtast dit selvvalgte password.
Office 365
Alle med en rmc-mail har adgang til hele Office 365-løsningen.
Du kan tilgå Office 365 (inkl. mail, Word, Excel mv.) på portal.office.com.
Er du fastansat, kan du derudover installere hele Office-pakken på din computer (både Mac og PC). Du kan se hvordan du gør her
- Tjek at mail og password er korrekt
- Nulstil evt. password (hvis du er studerende eller timelærer – fastansatte SKAL ringe til SIT for at nulstille)
- Hvis det ikke hjælper, ring til SIT.
Kontakt Ieva på mike@rmc.dk for at få tildelt korrekt licenstype.
Det er kun fastansatte, der har mulighed for at installere Office-pakken lokalt.
Hvis du har en SIA-PC, er Office-pakken allerede installeret på din computer. Hvis ikke:
- Afinstallér evt. eksisterende versioner af Office-pakken eller -programmer som findes på din computer.
- Genstart din pc og gå ind på portal.office.com.
- Log på og se om knappen er der.
Hvis Installér-knappen fortsat udebliver, kontakt Ieva på mike@rmc.dk for at tjekke, at du har fået tildelt den rette licens.
- Tjek at din OS er opdateret til den nyeste version.
- Afinstallér evt. eksisterende versioner af Office-pakken eller -programmer.
- Log-in med din rmc-mail og kode under installationen.
Har du fortsat problemer, konsultér da denne vejledning.
Asimut
Du kan tilgå Asimut her.
Log-in er din rmc-mail (uden @rmc.dk) og password dertil.
Kontakt studiesekretær Ditte dm@rmc.dk og bed om at få tjekket, at mail-brugernavnet og Asimut-brugernavnet matcher.
Matcher brugernavnene uden at du kan logge ind på Asimut, så prøv også følgende:
- Åbn en ny mail i Outlook og tilføj den berørte mailadresse i 'Til'-feltet
- Højreklik på mailen og vælg fanen 'E-mail-adresser'. Højreklik på mailadressen, klik på 'Åbn egenskaber for Outlook' og vælg fanen 'E-mail-adresser'.
- Tjek at mail-adressen i den første og den anden linje er ens (SIP og SMTP). Hvis de er forskellige, forklarer det problemet.
- Kontakt SIT for at få rettet den forkerte mailadresse.
Hvis du er timelærer/fastansat og vil sende en mail fra Asimut, kan du opleve, at Asimut sender den fra din private mailadresse og ikke din rmc-mail.
Dette er betinget af det mailprogram du bruger, hvis du har flere mailadresser knyttet dertil. Tjek indstillingerne for dit mailprogram for at se, om din private mailadresse er sat til at være den, alle mails skal sendes fra.