Ny viden: Sådan styrkes børn og unges deltagelse i kunstneriske aktiviteter
Hvad skal der til for, at flere børn og unge bliver aktive deltagere i kunstneriske aktiviteter? En ny evalueringsrapport peger blandt andet på forståelse for børnenes og de unges egen verden og et større fokus på gode relationer mellem dem, der udfolder sig kunstnerisk sammen.
Rapporten er udarbejdet af ph.d. og adjunkt Kim Boeskov fra Rytmisk Musikkonservatorium (RMC) for Slots- og Kulturstyrelsen og evaluerer de 27 modelforsøg i projektet 'Grib Engagementet', for at give indsigt i de mekanismer, der regulerer børn og unges adgang og lyst til at engagere sig i kunstneriske aktiviteter.
Rapporten indeholder konkrete anbefalinger til kunstpædagoger, kulturinstitutioner og kommunale og nationale beslutningstagere, om hvordan der kan skabes et inkluderende og engagerende kulturliv for de yngste generationer:
"Det er mit håb, at de mange indsigter og anbefalinger, der er kommet ud af initiativet, vil bidrage til at skabe et mere inkluderende og engagerende kulturliv for alle børn og unge, der vokser op i Danmark," skriver Kim Boeskov i rapportens efterskrift.
Nye veje
’Grib Engagementet’ er et kulturministerielt initiativ, som har haft til formål at undersøge, hvordan flere børn og unge kan få adgang til at deltage i kunstneriske aktiviteter, som føles relevante og udviklende for dem. I alt har 42 kommuner deltaget i 27 modelforsøg i perioden 2021-2022, der har inddraget en bred vifte af aktører som samarbejdspartnere: grundskoler, SFO’er, biblioteker, musik- og kulturskoler, fritidsklubber, teatre, museer m.fl.
Evalueringen peger overordnet på, at det er afgørende, at kunstnere, musik- og kulturskolelærere, skolelærere og pædagoger ikke alene forstår den kontekst, som børn og unge lever i, men også de kulturelle udtryk, børnene orienterer sig mod, og de fællesskaber de allerede er en del af.
Arrangørerne bag de kunstneriske aktiviteter skal sikre, at børnene kan etablere gode relationer til bl.a. kunstnerne, de faste voksne og til hinanden, da gode relationer har afgørende betydning for, om børn og unge har lyst til og mulighed for at blive engagerede.
Derudover kan aktiviteterne med fordel planlægges ud fra de muligheder, børn og unge har for at overføre deres nye interesser til andre dele af deres liv og videreudvikle deres kunstneriske interesser i andre sammenhænge.
Alle modelforsøg har været baseret på samarbejde på tværs af kommuner, institutioner og aktører, der har forskellige faglige blikke på børn og unge, og evalueringen præsenterer på den baggrund også indsigter i, hvad der virker og ikke virker i det tværfaglige samarbejde.