At skabe musik for det indre øre
”Det smukke er, at alle vil høre noget forskelligt”, siger Niels Lyhne Løkkegaard.
”Vi kender alle sammen det her med at have en sang på hjernen. Alle kan forestille sig musik, alle kan høre noget for det indre øre. Og jeg vil gerne lave en slags musik som opstår i dét møde med lytteren, så lytteren på sin vis selv bliver skaberen. Den ultimative brugerinddragelse,” fortæller komponisten og studielektoren om sit nye kunstnerisk udviklingsvirksomhed-projekt (KUV) på Rytmisk Musikkonservatorium.
Lydløs musik, der udelukkende udfolder sig for lytterens indre øre, kan måske have en klang af forsinket aprilsnar. Men kunstnerisk trækker KUV-projektet linjer til flere forgængere i eksperimental-musikken og det ligger i direkte forlængelse af Niels Lyhne Løkkegaards egen udforskning af, hvad vi forstår som musik, lytning og lyd. Ligesom vi i meget høj grad erkender virkelighed gennem fortællinger, undersøger Løkkegaard hvorvidt fortællinger om musikværker kan gestalte musik for lytterens indre øre, og om fortællingen om værket kan konstituere selve værket.
Kan ikke være forkert
Som komponist og lydkunstner har han gennem en årrække på forskellig vis arbejdet med at prøve at rykke ved lytterens for-forståelser af musik. Senest i værkserien ’Sound X Sound’, hvor han gennem mangedobling af lyd undersøger lydens overskridelsespotentiale med musik for eksempelvis 9 pianoer, 18 klarinetter og 16 triangler.
”Jeg er interesseret i hvad for nogle magtstrukturer, der ligger i musik. Hvem har ret til at udøve musik, hvem har ret til at skabe musik. Jeg kunne godt tænke mig at brede den ud og sige: Alle har ret!” siger Niels Lyhne Løkkegaard.
”I mødet med musik har mange sikkert også prøvet at gå til koncert og måske skamme sig lidt over sin oplevelse, fordi man fornemmer, at sidemanden bedre har fanget den. De her følelser af skam og usikkerhed, om man har ret til sin egen oplevelse, vil jeg gerne pille ved. Når musikken foregår for det indre øre, som det giver mening for den enkelte, bliver lytteoplevelsen også uangribelig og blottet for skam – et møde med musik, der ikke kan være forkert.”
Nyt sprog som værktøj
Til at komponere sine værker for det indre øre vil Niels Lyhne Løkkegaard først skabe et sprog, som er lydbeskrivende og samtidig så bredt, at alle kan tilgå det:
”Man plejer jo at sige, at musik er der, hvor sproget ophører, og jeg vender den så om og beskriver alting med ord. Du skal kunne læse og forstå dansk, men der fra skal sproget være så renset for forudsætninger, at såvel et barn, en sømand og en musikprofessor kan læse et af værkerne og høre noget – et projekt med en utopisk klang.”
Sprogets faste beskrivelser af lyd vil også kunne bruges som en måde at optimere og bliver bedre til at kigge ind i sin egen praksis som komponist. Eller som et konkret værktøj i undervisningssammenhænge.
”Hvis en studerende skal komponere for to violiner, men ikke aner hvordan man skriver musik for en violin, så kan jeg sige: Du kan jo forestille dig et stykke musik og prøve at skrive det ned som en fortælling. Bare beskrive, hvad der sker. Når det læses op, står vi og forestiller os musikken, der dermed allerede eksisterer i vores forestillingsverden. Så kan vi prøve at spille det og fortolke dét, der lige er blevet læst op. Og den, der før ikke kunne skrive musik for violin, har pludselig skrevet et stykke for violin,” forklarer Niels Lyhne Lykkegaard.
Han forventer, at udmønte KUV-projektet i en vifte af bøger med lydbeskrivelser og skiftlige værker for det indre øre, som kan fremføres for et publikum via storskærm. Eller udgives på de sociale medier, for eksempel som et stykke for strygekvartet på Twitter.
Projektet ’Musik for det indre øre’ er støttet af Kulturministeriets Pulje for Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed og forventes afsluttet i efteråret 2018.
Niels Lyhne Løkkegaard blogger om processen på rmc.dk. Læs med her