Forskningens Døgn: Praksisbaseret research og kunstneriske eksperimenter (dag 1)
A118, RMC
Leo Mathisens Vej 1
1437 Kbh K
Hvordan kan flyglet, som er grundpillen i den ædle vestlige musiktradition, genopfindes? Og kan koncertsituationen ved et trylleslag forvandles til en fødselsdagsfest for pigen Evelyn, som ingen i publikum kender?
Rytmisk Musikkonservatorium (RMC) inviterer som en del af den landsdækkende vidensfestival Forskningens Døgn til to eftermiddage med performances, koncerter og samtaler med udgangspunkt i konservatoriets soliststuderendes praksisbaserede research-projekter.
Solistuddannelsen er en to-årig overbygning på det højeste kunstneriske niveau for professionelle musikere og komponister. Med udgangspunkt i et individuelt og skarpt defineret projekt (ud)forsker og kvalificerer solisterne løbende et kunstnerisk materiale, som i sidste ende skal præsenteres for offentligheden. De deltagende solister er alle i afslutningen af denne proces, hvorfor det nu er tid til at reflektere over arbejdet og resultaterne .
Men hvad er er parallellerne mellem den måde at skabe kunst på og så grundforskning? Hvordan vurderer man resultaterne af ens kunstneriske undersøgelser og eksperimenter, og hvad adskiller det fra andre kunstneriske processer?
Kom og hør nogle forskellige bud på de spørgsmål, når ansvarlig for solistuddannelsen lektor Niels Lyhne Løkkegaard i samtale med de studerende udfolder visionerne for deres praksisbaserede undersøgelser.
Arrangementet vil foregå på engelsk.
Alle er velkomne, og RMC byder på te og kaffe.
Program 27. april
15:45 Dørene åbner
16:00 Introduktion
16:10 Koncert Matt Choboter: 'Hypnagogic Soundings - Music for microtonal prepared piano + percussion'
16:35 Samtale med Mattias Choboter
17:00 Pause
17:10 Koncert Josh Herring: 'Evelyn's Birthday: Community music as artistic expression'
17:35 Samtale med Josh Herring
18:00 Spørgsmål fra publikum og uformel samtale
Herunder kan du læse om de projekter, som de soliststuderende vil præsentere:
Matt Choboter: 'Hypnagogic Soundings'
Musically, I’ve dreamed on a radical sonic reimagining of the grand piano. The project stems from the curiosity of moving beyond the fixed pitches of a Eurocentric tuning system and into a broader sound continuum.
I ask questions like: why should western ears continue to be so accustomed to one tuning system? In contrast, can “pure sounds” (just intonation) meet ethnically diverse microtonality? Can magnets and metallic preparations placed inside the piano evoke timbral affects from say Balinese Gamelan or Indian classical? And how can this instrument merge with spatialization, pre-recordings and electronics to create embodied experiences for audiences?
Musicians
Matt Choboter - microtonal prepared piano/compositions
Jan Kadereit - percussion
Josh Heering: 'Evelyn's Birthday: Community music as artistic expression'
You are all invited to celebrate Evelyn’s birthday! Evelyn is a very special girl, and we talk a lot about stuff together; relationships, dreams, the universe, music… I have written some songs about our conversations, and I would love to share them with you. Just using my keyboard, some percussion I found, and you, we’ll give her the best damn birthday she’s ever had.
Musicians
Just me - keyboard and voice (and the audience)