Projekt

Baggrunden i baggrunden

Projektperiode:

Projektet undersøger, hvordan fysiske afstande kan anvendes som en desorienteringsstrategi i koncert- og indspilningssituationer, der udfordrer vestlige performance- og lytteontologier. Med afsæt i et tidligere projekt, Multiplayer, hvor vestlige musikinstrumenter blev undersøgt som "kritiske steder," fortsætter Niels Lyhne Løkkegaard arbejdet med at gentænke, hvordan musikinstrumenter kan placeres i relation til både menneskelige og ikke-menneskelige lyttere. Projektet undersøger, hvordan disse afstande kan skabe musikalske situationer, hvor lyden af musikinstrumenter ikke nødvendigvis står i forgrunden, men i stedet bliver en del af et større lydlandskab, hvor instrumentet og miljøet integreres og åbner op for nye måder at lytte på.

I dette projekt eksperimenteres der med at placere musikinstrumenter, som for eksempel en strygekvartet, langt væk fra publikum – i nogle tilfælde op til flere hundrede meter. Afstanden mellem performer og lytter bliver undersøgte som et kompositionsværktøj, og de fysiske afstandsstudier vil blive udført både i bymiljøet i København og i vadehavsmarsken omkring Ribe. Ved at skabe musikalske situationer, hvor lytterne befinder sig langt fra instrumenterne, udfordres både den akustiske kontrol, der normalt hersker i koncertsale og studier, og den vestlige forståelse af, hvordan musik skal opfattes og lyttes til.

Projektet rummer flere faser, der inkluderer feltarbejde, kritisk lytning og komposition af såkaldte afstandsstudier. Disse vil blive udført både af Løkkegaard selv og i samarbejde med ensembler, herunder en strygekvartet fra Esbjerg Ensemblet. Gennem eksperimentelle kompositionsstrategier og refleksioner over mødet mellem mennesker og musik ønsker projektet at skabe nye kunstneriske praksisser, der tilbyder et alternativ til den traditionelle koncertoplevelse og åbner op for nye måder at forstå forholdet mellem menneske, musik og miljø.