Video: Det brede kunstnerskab, praktik og partnerskaber
I efteråret 2022 har 26 konservatoriestuderende fra RMC brugt deres musikfaglige kompetencer på nye måder og for andre formål, end man normalt forbinder med professionelle musikere og komponister. I samarbejde med en lang række eksterne partnere har de udviklet og gennemført projekter i deres omverden.
Se denne mini-dokumentarfilm, der følger to af de studerende i deres praktikprojekter, 'Crash course i demo’ (musikproduktion for kvinder og nonbinære personer i samarbejde med organisationen Misfitz) og 'Safer Spaces på gaden' (i samarbejde med organisationerne Reden og Antidote):
En del af løsningen
RMC har udviklet det nye obligatoriske praktikmodul EKIP for at give konkrete svar på spørgsmål, der fylder stadig mere i den kulturpolitiske debat – senest afspejlet i regeringens ønske om at nedsætte et råd til at afdække og diskutere kunsten og kulturens rolle i løsningen på tidens store kriser:
- Hvordan kan kunsten og kunstnere bidrage bredere til vores samfund?
- Hvordan kan kunsten og kunstnerne bidrage til at løse tidens store kriser?
- Hvad skal fremtidens kunstnere kunne for at være i stand til at engagere deres kunstnerskab i samfundets udfordringer og potentialer?
”Kunstnerisk viden, færdigheder og kompetencer har vist sig at kunne bidrage til løsningen af en lang række af tidens kulturelle, samfunds- og sundhedsmæssige udfordringer så som mental sundhed, social inklusion og trivsel, integration, med mere. Det ser vi i Danmark allerede i projekter lige fra Impro for asyl til Danske Hospitalsklovne, og eksemplerne vil i de kommende år blive mange flere til gavn for borgere og samfundet. På RMC vil vi med det nye praktiksemester give et synligt bidrag til denne udvikling,” siger rektor Henrik Sveidahl.
Det bredere kunstnerskab
Ved at udvide de studerendes oplevelse af, hvordan deres kunstneriske faglighed gavner nye målgrupper og formål, ønsker Henrik Sveidahl samtidig at udvide deres perspektiv på arbejdslivet efter uddannelsen.
”Kunstskoler verden over arbejder traditionelt med en smal forståelse af, hvad et kunstnerskab er og med fokus på snævre succeskriterier i kunstlivet – en plads i et symfoniorkester, en udstilling på en anerkendt kunsthal, filmstøtte til en spillefilm, en koncert på Orange Scene. Men det er meget få af skolernes dimittender, der får et arbejdsliv, der fuldt ud møder disse succeskriterier, og kunstskolernes uddannelser kan i langt højere grad være målrettet en bredere forståelse for potentialerne på arbejdsmarkedet. Det vil sige uddanne kunstnere, der både kan skabe værker og engagere deres kunstnerskab bredere i deres omverden – i erhvervslivet og i det bredere samfundsliv. Den primære metode er partnerskabet, at mødes med andre fagligheder og sektorer for at udvikle og forløse nye muligheder og felter,” siger rektor Henrik Sveidahl.