Uddannede sangskrivere og komponister har mulighed for en bred beskæftigelse alt efter hvilken retning og specialisering, den studerende har valgt gennem uddannelsen. Nogle vil være beskæftiget med at skrive sange til egne projekter, der typisk omfatter koncerter, indspilninger m.v. Det er også muligt at skrive til andre kunstnere eller forlag. Herudover kan der opnås ansættelse som komponist på film og ansættelse som komponist og medvirkende i teaterproduktioner. Endelig kan du blive ansat i en produktionsvirksomhed, der leverer lyd/musik til spil og apps, ligesom det også er muligt at arbejde som underviser på MGK, musik- og højskoler samt konservatorier.
Komponister og sangskrivere kommer ofte til at arbejde freelance i et marked, der er omskifteligt og stærkt konkurrencepræget, men hvor der også i stigende grad er behov for indholdsleverandører, der kan levere originalt materiale af høj kvalitet. Beskæftigelsesmulighederne er afhængige af både markedskonjunkturer i branchen og kulturpolitiske prioriteringer og kan derfor være stærkt svingende.
Awinbeh Ayagiba, dimitteret i 2016
Hvad beskæftiger du dig med i dag?
For tiden arbejder jeg på at udgive min soloplade som jeg har brugt de sidste par år på at skrive og færdiggøre – og ellers skriver og producerer jeg løbende for andre artister, senest Jada, Phlake, Benal, Alina Baraz, Soon, Elias Boussnina, med flere.
Hvorfor valgte du at studere Komposition?
Jeg stod et sted i mit liv, hvor jeg ikke helt vidste hvad jeg skulle foretage mig. Jeg fik et praj om sangskriverlinien og kom fandeme ind mod alt forventning. Jeg havde spillet i en masse bands før, men var gået lidt i stå, så RMC var en skøn mulighed for at starte lidt forfra og forbedre mig overall.
Hvad var dine vigtigste opdagelser under uddannelsen?
At det aldrig er for sent at lære noget nyt! Da jeg startede på RMC havde jeg en masse ideer om, hvad jeg kunne – og især hvad jeg ikke kunne. Men efter de tre års eksperimenter havde jeg mere og mere bevæget mig over i produktion, især vokalproduktion, og dette håndværk, som jeg ikke rigtigt anede noget om inden konservatoriet, blev essentielt for, hvordan jeg efterfølgende har arbejdet med musik.
Hvad er det bedste, du fik med fra uddannelsen?
Gode venner! Og et skønt netværk. Vi havde nogle rigtig gode lærere, som præsenterede os for en masse nye ting og tanker, og det var fedt, men personligt fik jeg nok lige så meget ud af at spejle mig i og arbejde med de andre studerende. Jeg var i starten vild angst for at blive “opdaget” som en der ikke hørte til – men når man lige snakkede med de andre ude i gården, var alle jo også i gang med deres vildt forskellige processer, og det var fedt lige at få nogle flere perspektiver på tingene.
Nikolaj Paakjær, dimitteret 2018
Hvad beskæftiger du dig med i dag?
Jeg underviser unge mennesker med psykiske udfordringer i primært sangskrivning og musikproduktion.
Hvorfor valgte du at studere Komposition?
Eftersom at en meget stor del af min tid hver dag i forvejen gik med at skrive, var det meget befriende, at jeg kunne kvitte mit lærerjob og få tiden. At det var det eneste, jeg behøvede at gøre i nogle år, var et drømmescenarie.
Jeg ønskede også at få mit arbejde ud af mit natkøkken og få noget respons på det, jeg havde gang i, og på det udtryk, jeg var ved at udvikle på. Det tiltalte mig rigtig meget at få lov at færdes i et så koncentreret kreativt, vibrerende miljø, hvor man kunne blive inspireret og udfordret.
Hvad var dine vigtigste opdagelser under uddannelsen?
Jeg synes, at jeg i løbet af de tre år fik skarpslebet mit udtryk som sangskriver og fundet frem til en gennemgående stemme eller DNA uanset hvilken slags musik, jeg arbejder på. Jeg blev bedre til at skabe klarhed omkring, hvad den enkelte sang vil.
Hvad er det bedste, du fik med fra uddannelsen?
Jeg har fået lov at lære en masse sympatiske og inspirerende mennesker at kende i et fællesskab hvor vi ærligt kunne dele sangskriverliv fra den oversvømmende inspiration til den træge ørkenvandring, det også kan være. Folk som jeg har fortsat et kreativt samarbejde med i forskellige sammenhænge.
Anders Hjernø, dimitteret 2018
Hvad beskæftiger du dig med i dag?
Jeg er sangskriver og musiker, men jeg har også en deltidsstilling som pædagogmedhjælper for at have en stabil indtægt, mens jeg er i gang med at bygge min musikkarriere op igen.
Før jeg begyndte på RMC levede jeg af at spille musik, men jeg valgte bevidst at bruge min studietid til at fordybe mig i at skrive og komponere. Derfor skruede jeg meget ned for både udgivelses- og koncertaktiviteter for i stedet at bruge tiden på at udforske og eksperimentere. Med andre ord at gøre alt det jeg ikke havde råd til at gøre dengang min indtægt var baseret på honorarer.
Den tid jeg bruger på musik deles imellem kunstneriske gøremål og mere merkantile gøremål, såsom at søge penge, booke koncerter og at holde forskellige slags møder. Udover det er jeg med til at drive plade- og forlagsselskabet Aftenrutine.
Hvad var dine vigtigste opdagelser under uddannelsen?
Jeg lærte at sangskrivning og komposition ikke udelukkende kan sættes på formel. Jeg lærte om mig selv, at jeg trives med systemer og skemaer, men at jeg er nødt til at acceptere og udsætte mig selv for kaos, hvis der skal komme noget interessant ud af mig.
Jeg lærte at strukturere og arbejde med mange opgaver samtidig, men jeg lærte også, at det vigtigste er at finde ud af hvad der er vigtigst. Der er meget der er vigtigt, men få ting der er vigtigst.
Vidste du, hvad du ville bruge din uddannelse til?
Ja, jeg ville være en brændende dygtig sangskriver, og jeg glædede mig til at RMC skulle gøre mig til netop dét. Jeg tænkte at jeg skulle lære alt; jeg skulle lære at spille klaver, tage sangtimer, skrive orkesterarrangementer og derudover reformere elevdemokratiet på skolen.
På et tidspunkt gik det op for mig at der kun er 24 timer i døgnet, og så var det at jeg begyndte at tænke over det der med, at der er mange ting der er vigtige, men få ting der er vigtigst. Og så begyndte jeg at vælge fra og at skrotte drømme. Det er en vigtig lektie, og en lektie man kan bruge resten af livet.
Hvordan ser du fremtiden for sangskrivere og komponister?
Jeg har ikke lyst til at komme med prognoser på sangskrivernes og komponisternes vegne. Personligt tror jeg at fremtiden tager form efter hvilke kampe man vælger. Hvis du gerne vil være stjerne på den store måde, så ser fremtiden ud på en bestemt måde, for det er forbeholdt de få at være store stjerner. Hvis du gerne vil være rigtig god til at skrive den musik som er populær, så ser fremtiden også ud på en bestemt måde, fordi der er rigtig mange om buddet, og mange af dem er rigtig dygtige.
Personligt vil gerne leve af at arbejde med musik, men jeg har samtidig besluttet, at jeg ikke gider at føle mig som en fiasko hvis det ikke sker. Det er en rar beslutning at have taget, for det giver mig arbejdsro til at få skrevet noget musik. Min kamp er ikke at få en karriere, for det er ikke vigtigt for mig. Min kamp er at få arbejdsro til at skabe indsigtsfulde og præcise værker, og hvis der kommer en karriere ud af det, så er det dejligt. Hvis der ikke gør det, så har jeg stadig lavet noget indsigtsfuldt og præcist, og det er det vigtigste.
Dísa Jakobsdottir, dimitteret i 2015
Hvad beskæftiger du dig med i dag?
Jeg synger i forskellige bands, jeg er massør, arbejder med en naturlæge på et urteapotek og holder meditationer med sang, gong og tibetanske syngeskalaer, og underviser i sang på konservatoriet i Reykjavik.
Hvorfor valgte du at studere Komposition?
Jeg ville udfordre mig selv som kunstner og sanger, finde ud af hvad jeg kunne inden for musikken – og også uden for rammerne – og eksperimentere med min stemme. Jeg ville også møde andre inden for det samme område og lære af dem, dele inspirationer og ideer og få feedback.
Hvad var dine vigtigste opdagelser under uddannelsen?
Jeg lærte at stole mere på mine egne ideer, lærte at jeg godt kunne lave musik fra bunden af og blive glad for resultatet, samt at komme væk fra mainstream retninger. Det var noget som sad meget fast i mig i for lang tid, men som uddannelsen hjælp mig ud af. Jeg fandt også mange nye rum i min stemme og måder at lege med den på, som jeg er meget taknemlig for. Den er mit hovedinstrument og kerne.
Hvad er det bedste, du fik med fra uddannelsen?
Jeg var meget glad for at få plads og rum til at eksperimentere og få feedback på mine ideer. Jeg fik et rigtig godt netværk og gode venner, mødte inspirerende mennesker og lærere som viste mig nye perspektiver på kunst, spiritualitet og forskellige måder at lytte og anskue på.