Debat

Engagerede kunstnerskaber: Musikpædagogik i et sårbart rum

Panelsamtale om og med musikere, der tager sit kunstnerskab med ind i læringsrum, som har en mere sårbar karakter end den gængse danske musik- og kulturskole.
Dato
23.8.22
Tid
16:00-17:30
Adresse

A118, RMC
Leo Mathisens Vej 1
1437 KBH K

Handler et kunstnerskab om at nære ens egne ambitioner eller kan det i lige så høj grad handle om at bruge musikken til at nå andre mennesker med? Hvordan kan ens kunstneriske praksis blive til musikpædagogisk aktivisme? Og hvorfor er grafisk notation og improvisation stærke musikpædagogiske redskaber i et læringsrum, hvor underviser og elev ikke taler samme sprog?

Det er blandt andet de og andre spørgsmål, som panelsamtalen skal handle om, når musikerne og komponisterne Mija Milovic, Oliver Laumann, Lis Raabjerg Kruse og Camilla Overgaard samtaler med RMCs Malene Bichel i det første i en serie af arrangementer under paraplyen ’Engagerede kunstnerskaber’, som RMC præsenterer i løbet af 2022/23.

Arrangeret i samarbejde med JazzDanmark.

Om panelisternes projekter

Mija Milovic og Oliver Laumann: Impro for asyl
https://improforasyl.com/

Mija Milovic og Oliver Laumann er uddannet fra hhv. Syddansk Musikkonservatorium og Rytmisk Musikkonservatorium og har stor erfaring med både undervisning og live-koncerter. De har en lang række undervisningsforløb bag sig, især på danske musik- og højskoler, og de har de senere år beskæftiget sig med musik som håndsrækning til udsatte børn og unge i særdeleshed til flygtninge.

Undervisningen kredser om emnet animeret notation. Denne form beskæftiger sig med bevægelse inden for den skrevne musik, og det er dette der gør den til et særligt effektivt redskab og adskiller den fra den øvrige grafiske notation. Der undervises samtidig i musik - ensemblespil, lydhørhed, improvisationsteknikker - og i skabelsen og fortolkningen af visuelle repræsentationer af musik.

Impro for asyl er et nytænkende musikprojekt rettet mod børn og unge  på danske asylcentre med de to professionelle musikere, komponister og undervisere Mija Milovic og Oliver Laumann. Projektet startede i 2018, og efter en vellykket pilotprojekt periode modtog JazzDanmark, Oliver og Mija  i 2020 økonomisk støtte fra Creative Europe til at udvikle materialet, der nu er tilgængeligt online, og til at afvikle workshops på asylcentrene.

Lis Raabjerg Kruse: ’Kulturen som forener’
https://www.youtube.com/watch?v=699Av3Zu2cU

Lis Raabjerg Kruse er cand.mag. i retorik fra Københavns Universitet og konservatorieuddannet saxofonist og nayfløjtenist fra Det Jyske Musikkonservatorium og musikkonservatoriet i Damaskus, Syrien. Hun er stifter af Impro.nu, der udvikler og afholder kurser og workshops i improvisation i både musik, retorik og ledelse. Hun er tidligere ekstern lektor i retorik på Københavns Universitet og forfatter til bogen Retorisk improvisation (Hans Reitzels Forlag, 2021).

Som projektleder i kulturinstitutionen Resonerende Rum arbejder Lis Raabjerg Kruse med forskellige indsatser og borgergrupper, hvor hun bruger improvisationsteknik som værktøj til at skabe tillid, handlekraft og dialog. Af projekter kan bl.a. nævnes Kulturen som forener, der er et improvisationsforløb for mere end 200 flygtninge, der er startet i skole i Holstebro.

Om:tale (se videolink herover), der er en platform og talerskole, hvor forskellige borgere, der ikke normalt opsøger kunst og kultur, mødes for at opleve, tale om og omtale forskellige kunstneriske og kulturelle begivenheder. De små improviserer, der er et tilbud til bl.a. sårbare forældre i Mødrehjælpen og improvisationsforløb med brugere på væresteder. Projekterne er alle skabt som led i en kulturindsats i Holstebro Kommune.

Camilla Overgaard: ’Meeting in music’
https://caki.dk/project/entre-case-meeting-in-music/

Camilla Overgaard er en dansk sangskriver, guitarist og iværksætter. I sin sangskrivning reflekterer hun over samfundet og har samarbejdet med musikere fra forskellige genrer såvel som med skuespillere og arkitekter.

Camilla har en kandidatgrad fra Det Jyske Musikkonservatorium, hvor hun tog afgang fra Rytmisk Musik i sommeren 2020. 

I sit masterprojekt ’Meeting in music’ fra Det Jyske Musikkonservatorium har Camilla Overgaard arbejdet med voksne med flygtningebaggrund bl.a . i et dansk asylcenter i samarbejde med Røde Kors.

Læs interview med Camilla Overgaard via CAKI her.

- Uddrag fra interview med Camilla Overgaard om hendes projekt ’Meeting in Music’

I mit projekt beskæftigede jeg mig med, hvordan sårbare mennesker kan styrke sig selv og hinanden ved at mødes i musik, og hvordan vi som musikprofessionelle kan faciltiere det møde. Deltagerne i projektet var voksne med flygtningebaggrund. Det har altid været vigtigt for mig at forsøge at skabe værdi for andre mennesker gennem mit musikerskab, og det er også motivationen bag projektet. Valget om at lave et projekt rettet mod voksne med flygtningebaggrund tog jeg, efter at jeg på en rejse til Belgien mødte to piger på min egen alder, der var flygtninge og havde været på flugt i over tre år. Dette møde gjorde et meget stort indtryk på mig og satte mig i gang med undersøge, om jeg kunne byde ind med noget, der kunne gavne mennesker med flygtningebaggrund i Danmark. En af de vigtigste erfaringer, jeg tager med mig fra mit projekt, er vigtigheden af at se og styrke de ressourcer, som deltagerne besidder samtidig med at tage de nødvendige hensyn til deres sårbarhed, men uden at gøre dem til ’ofre’. Det, tror jeg, i virkeligheden gælder i alt arbejde med sårbare mennesker og ikke kun i relation til mennesker med flygtningebaggrund.