RMC Vinterjazz: Postcards of Nostalgia
A118, RMC
Eik Skaløes Plads
København K 1437
Denmark
Denne musik svæver ind og ud af den liminale underbevidsthed. Musikken udspringer af nysgerrigheden efter at bevæge sig ud over de faste tonehøjder af veltempererede og ind i et postkoloniseret lydkontinuum af muligheder. Jeg stiller spørgsmål som: kan et akustisk flygel re-kontekstualiseres ved at justere dets faste tonehøjder og låne fra multikulturelle, mikrotonale musikalske stemningstraditioner? Kan magneter og metalliske præparater placeret inde i klaveret fremkalde klanglige affekter fra f.eks. balinesisk Gamelan eller klassisk indisk musik? Og hvordan kan dette instrument smelte sammen med spatialisering, præ-indspilninger og elektronik for at skabe kropsliggjorte oplevelser for publikum?
Line up:
- Matt Choboter - microtonal prepared piano/compositions
- Simon Mariegaard - Sound design, creative sound enhancement
[ENG]
This music hovers in and out of liminal subconscious. The music stems from the curiosity of moving beyond the fixed pitches of western tuning and into a sound continuum of post-colonized sound possibilities. I ask questions like: can an acoustic grand piano be re- contextualized by adjusting its fixed pitches and borrowing from multicultural microtonal musical tuning traditions? Can magnets and metallic preparations placed inside the piano evoke timbral affects from say Balinese Gamelan or Indian classical? And how can this instrument merge with spatialization, pre-recordings and electronics to create embodied experiences for audiences?