News
25.3.15

Medskabelse sat på noder

På RMC undersøger komponist Laura Toxværd, hvordan hun fastholder improviserende musikeres fortolkning i sine kompositioner.

Hvordan skriver man ”noder” på en måde, så de integrerer musikeres improvisation og medskabelse af musikken, men stadig kan spilles genkendeligt fra gang til gang? Det undersøger komponist, saxofonist og studieadjunkt Laura Toxværd på Rytmisk Musikkonservatorium med sit kunstneriske udviklingsvirksomheds-projekt, ’Komposition af grafiske og soniske værker gennem improvisatorers medskabelse’.

»Den type musik, vi har at gøre med på RMC, har en vild styrke i det øjeblik, hvor musikerne er ret frie og improviserende, når de spiller, selv om de forholder sig til et bestemt nummer. Den kraft vil jeg meget gerne bibeholde i mine kompositioner, for nogle gange kan jeg lidt frygte, at man lukker noget af kraften i nuet ude,« fortæller Laura Toxværd om projektet.

Aktiv medskabelse

Undervejs i projektet er hendes forsøgskaniner og improvisatorer freejazz-trioen Dødens Garderobe, som hun løbende mødes og spiller koncerter med ud fra de oplæg, hun komponerer.

»Hver gang musikerne spiller min foreløbige musik, betragter jeg det, som de gør ved den, som deres aktive medskabelse af det her kunstværk, der er på vej til at blive til noget. Og jeg vil så undersøge, hvad det er, de bidrager med, og reflektere over, hvordan det hele tiden påvirker værket. Jeg videodokumenter både øverne og koncerterne for at kunne granske og studere situationerne og også derigennem erindre, hvad jeg selv oplevede,« forklarer Laura Toxværd.

Liveplade og grafisk notation

Kunstnerisk udviklingsvirksomhed adskiller sig fra anden forskning ved, at der kommer et kunstnerisk værk på højeste niveau ud i sidste ende. Det fysiske resultat af Laura Toxværds projekt bliver et kombineret sonisk og visuelt værk: Et live-album med et nysammensat internationalt orkester samt en samling af tilhørende grafisk noterede partiturer i trykt form.

»Den afsluttende koncert indspilles og udgives som album. Samtidig arbejder jeg jo med grafisk notation, hvilket vil sige, at partiturerne, jeg skriver, i papirform har et kunstnerisk udtryk i sig selv og er en æstetisk del af mit kunstværk – ud over at man bare kan spille musik ud fra dem,« siger hun og uddyber:

»Inden for traditionen med grafisk notation kan det være nogle meget abstrakte anvisninger, musikerne skal forholde sig til, så man ikke nødvendigvis vil kunne genkende værket, hvis nogle andre spiller det på et andet tidspunkt. Men hensigten med mine kompositioner er, at jeg allerede fra første udkast har besluttet nogle kendetegn – noget melodisk, et groove eller måske hvordan nummeret bevæger sig i lydstyrken. Der kommer så nyt til gennem musikernes medvirken, og jeg samler deres ideer sammen – som et stillads der bygges op gennem koncerterne undervejs. På den måde kommer kompositionerne til at indeholde flere og flere faste ting og mindre og mindre jam hen ad vejen. Men det kan også være, jeg når frem til, at hvis jeg giver den her bestemte anvisning, så får jeg noget fantastisk godt til at ske, så den anvisning vil jeg beholde, selv om det stadig er en anvisning til improvisation. Og selvom den visuelle del af mit værk er væsentlig, er det soniske hovedsagen – det er jo musikkonservatoriet.«

Projektet ’Komposition af grafiske og soniske værker gennem improvisatorers medskabelse’ er støttet af Kulturministeriets Pulje for Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed og forventes afsluttet i foråret 2016.

Laura Toxværd vil undervejs blogge om processen på rmc.dk