News
3.7.19

Jacob Anderskov er RMC’s nye professor i kunstnerisk udvikling

Den erfarne kunstneriske innovator står i spidsen for konservatoriets satsning på nyskabende udforskning i samtidsmusikken.

På Rytmisk Musikkonservatorium (RMC) er visionen at gøre en markant forskel for samtidsmusikken ved at uddanne fremtidens kunstneriske innovatorer, der gennem nyskabende udforskning bidrager til udviklingen af kunstområdet.

Nu præsenteres den prisbelønnede musiker, komponist og underviser Jacob Anderskov som ny professor i fagområdet Kunstnerisk Udviklingsarbejde, for at fortsætte og yderligere intensivere RMC’s fokus på de innovative elementer af uddannelserne for musikere og komponister.

"Jeg er meget glad for at kunne ansætte Jacob Anderskov som konservatoriets nye professor MSO i Kunstnerisk Udviklingsarbejde. Jacob har i en årrække som lektor bidraget markant til udviklingen af dette fagområde, som udgør de kunstneriske uddannelsers hovedfag, og jeg er overbevist om, at han er den rette til at drive udviklingen videre sammen med hans fantastisk dygtige kolleger," siger rektor Henrik Sveidahl.

Jacob Anderskov har over 25 pladeudgivelser på cv’et som orkesterleder, pianist, komponist og producer. Han har modtaget adskillige Danish Music Awards i jazzkategorierne og var i 2018 nomineret til Nordisk Råds Musikpris.

Jacob Anderskov har desuden stor erfaring med kunstnerisk forskning og udvikling med blandt andet flere innovative projekter støttet af Kulturministeriets Pulje for Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed.

Sideløbende med sin kunstneriske karriere på højt internationalt niveau har Jacob Anderskov været tilknyttet RMC som underviser, siden 2012 som lektor. Han har desuden undervist på blandt andet Syddansk Musikkonservatorium, Det Jyske Musikkonservatorium, Den Danske Filmskole, Den Norske Filmskole, Musikhochschule Köln, Souza Lima Conservatory og Belgrade Conservatory.

"Jeg er glad og beæret over at have fået til opgave at videreudvikle rammerne for vores yderst talentfulde studerende. På RMC står den studerendes egen kunstneriske vision og personlige drøm helt centralt. Samtidigt skal vi kontinuerligt udfordre og stimulere de studerendes kunnen og perspektiv. Faget Kunstnerisk Udviklingsarbejde er for mig at se en afgørende nøgle til denne måde at lave musikuddannelse på, og jeg ser derfor meget frem til opgaven med at udvikle faget videre, i dialog med kolleger, studerende og ledelse," siger Jacob Anderskov.

Foto: Mike Højgaard