TRANSPARENS
By Kresten Osgood
Trommeslager og studieadjunkt Kresten Osgood i samarbejde med den japanske pianist Masabumi Kikuchi og de to amerikanske bassister Ben Street og Thomas Morgan.
Projektets bærende ide er at udvikle en improvisations-metode, hvor transparens er en central parameter. Kikuchi bruger mange pauser i sit pianospil og er konstant i flux. Orkesterets besætning med to bassister til at akkompagnere Kikuchi mere traditionelt harmonisk medførte, at jeg som trommeslager blev mere frigjort. Hvilket igen medførte, at jeg kunne spille mere indforstået end nogensinde før.
Jeg har længe vidst, at jo mere indforståede mine musikalske valg var, desto mere kommunikerer min musik med lytteren på det menneskelige plan. Dette underbygges også af Bill Dixon's teori om, at jo mere abstrakt man udtrykker sig, desto tættere kommer man på essensen.
Det er denne klarhed i udtrykket, som projektet benævner transparens.
CD med det indspillede materiale og en skriftlige rapport om Osgood's kunstneriske udviklingsvirksomhed kan lånes fra RMC's FoU-bibliotek ved henvendelse til lb@rmc.dk'; // --> //-->