Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed

Jacob Anderskov nomineret til Nordisk Råds musikpris

Jacob Anderskov nomineret til Nordisk Råds musikpris
Det hædrede værk bygger på et KUV-projekt fra RMC.
Nyhed

Komponist, pianist og orkesterleder Jacob Anderskov er nomineret til Nordisk Råds musikpris for albummet 'Resonance', som er det kunstneriske output af forskning i forbindelse med hans virke som lektor på Rytmisk Musikkonservatorium (RMC).

'Aktion vs. Reaktion' er et étårigt projekt indenfor kunstnerisk udviklings-virksomhed (KUV), hvor Jacob Anderskov i 2015-16 arbejdede med at skabe musik, som forener musikere med baggrund i henholdsvis klassisk/ny musik og jazz/improvisation i et nyskabende poetisk samlet udtryk – med begges identitet og integritet intakt.

KUV-projeket førte til værket 'Resonance' fra 2016, der består af otte kompositioner med instrumenteringen tre strygere, percussion og piano. Og som ifølge Nordisk Råds bedømmelses-komite er et ægte møde mellem forskellige æstetikker og musikkulturers praksisser og sensibiliteter.

"Den klarhed værket fremstår med og den succesfulde leg med æstetik i både kompositionen og udførelsen gør Jacob Anderskov til en af de mest afklarede og kunstnerisk modne skabere indenfor sit felt i disse år," lyder det blandt andet i nomineringen fra bedømmelses-komiteen.

I alt 13 nordiske kunstnere er i 2018 nomineret til Nordisk Råds musikpris, der fokuserer på skabelse og udøvelse af musik på et højt kunstnerisk niveau.

Prisen på 350.000 danske kroner gives hvert andet år til et værk af en nulevende komponist, og hvert andet år går prisen til et større eller mindre ensemble. Björk og Palle Mikkelborg er blandt de tidligere modtagere af prisen.

Vinderen af Nordisk Råds musikpris 2018 offentliggøres den 30. oktober på Den Norske Opera & Ballett i Oslo i forbindelse med Nordisk Råds session.

Se mere om nomineringen hos Nordisk Råd 

Se mere om projektet 'Action vs. Reaction' på rmc.dk

Se flere af Jacob Anderskovs projekter på hans profil på rmc.dk

Om Jacob Anderskov
KUNSTNERISK UDVIKLINGSVIRKSOMHED

Ny forsmag på KUV fra RMC

Ny forsmag på KUV fra RMC
Hvad er kunstnerisk udviklingsvirksomhed på Rytmisk Musikkonservatorium?
Nyhed

Er det mulig at skrive værker for det indre øre, som lytteren altså selv skal forestille sig? Hvordan kan man som improviserende solo-performer skabe musik, der er dialogisk og interaktiv? Og hvad sker der musikalsk, når den normalt enstemmige saxofon frembringer multiphonics?

Svarene søges af komponister og musikere på Rytmisk Musikkonservatorium (RMC) gennem den særlige form for kunstnerisk udforskning, der på Kulturministeriets uddannelser hedder kunstnerisk udviklingsvirksomhed (KUV) og internationalt kaldes Artistic Research.

En ny udgivelse fra RMC præsenterer en række afsluttede og igangværede KUV-projekter fra undervisere på konservatoriet som Niels Lyhne LøkkegaardSøren Kjærgaard, Kresten OsgoodJacob AnderskovLaura Toxværd og Torben Snekkestad.

Folderen er på engelsk og kan hentes HER (i pdf-format).

Find flere forsknings- og udviklingsaktiviteter i RMCs FoU-database

Giv os besked, hvis du ønsker at modtage RMCs FoU-nyhedsbrev

KUNSTNERISK UDVIKLINGSVIRKSOMHED

At skabe musik for det indre øre

At skabe musik for det indre øre
På RMC undersøger komponist Niels Lyhne Løkkegaard, om han kan skrive værker, som lytteren selv skal forestille sig.
Nyhed

”Det smukke er, at alle vil høre noget forskelligt”, siger Niels Lyhne Løkkegaard.

”Vi kender alle sammen det her med at have en sang på hjernen. Alle kan forestille sig musik, alle kan høre noget for det indre øre. Og jeg vil gerne lave en slags musik som opstår i dét møde med lytteren, så lytteren på sin vis selv bliver skaberen. Den ultimative brugerinddragelse,” fortæller komponisten og studielektoren om sit nye kunstnerisk udviklingsvirksomhed-projekt (KUV) på Rytmisk Musikkonservatorium.

Lydløs musik, der udelukkende udfolder sig for lytterens indre øre, kan måske have en klang af forsinket aprilsnar. Men kunstnerisk trækker KUV-projektet linjer til flere forgængere i eksperimental-musikken og det ligger i direkte forlængelse af Niels Lyhne Løkkegaards egen udforskning af, hvad vi forstår som musik, lytning og lyd. Ligesom vi i meget høj grad erkender virkelighed gennem fortællinger, undersøger  Løkkegaard hvorvidt fortællinger om musikværker kan gestalte musik for lytterens indre øre, og om fortællingen om værket kan konstituere selve værket.

Kan ikke være forkert

Som komponist og lydkunstner har han gennem en årrække på forskellig vis arbejdet med at prøve at rykke ved lytterens for-forståelser af musik. Senest i værkserien ’Sound X Sound’, hvor han gennem mangedobling af lyd undersøger lydens overskridelsespotentiale med musik for eksempelvis 9 pianoer, 18 klarinetter og 16 triangler.

”Jeg er interesseret i hvad for nogle magtstrukturer, der ligger i musik. Hvem har ret til at udøve musik, hvem har ret til at skabe musik. Jeg kunne godt tænke mig at brede den ud og sige: Alle har ret!” siger Niels Lyhne Løkkegaard.

”I mødet med musik har mange sikkert også prøvet at gå til koncert og måske skamme sig lidt over sin oplevelse, fordi man fornemmer, at sidemanden bedre har fanget den. De her følelser af skam og usikkerhed, om man har ret til sin egen oplevelse, vil jeg gerne pille ved. Når musikken foregår for det indre øre, som det giver mening for den enkelte, bliver lytteoplevelsen også uangribelig og blottet for skam – et møde med musik, der ikke kan være forkert.”

Nyt sprog som værktøj

Til at komponere sine værker for det indre øre vil Niels Lyhne Løkkegaard først skabe et sprog, som er lydbeskrivende og samtidig så bredt, at alle kan tilgå det:

”Man plejer jo at sige, at musik er der, hvor sproget ophører, og jeg vender den så om og beskriver alting med ord. Du skal kunne læse og forstå dansk, men der fra skal sproget være så renset for forudsætninger, at såvel et barn, en sømand og en musikprofessor kan læse et af værkerne og høre noget – et projekt med en utopisk klang.”

Sprogets faste beskrivelser af lyd vil også kunne bruges som en måde at optimere og bliver bedre til at kigge ind i sin egen praksis som komponist. Eller som et konkret værktøj i undervisningssammenhænge.

”Hvis en studerende skal komponere for to violiner, men ikke aner hvordan man skriver musik for en violin, så kan jeg sige: Du kan jo forestille dig et stykke musik og prøve at skrive det ned som en fortælling. Bare beskrive, hvad der sker. Når det læses op, står vi og forestiller os musikken, der dermed allerede eksisterer i vores forestillingsverden. Så kan vi prøve at spille det og fortolke dét, der lige er blevet læst op. Og den, der før ikke kunne skrive musik for violin, har pludselig skrevet et stykke for violin,” forklarer Niels Lyhne Lykkegaard.

Han forventer, at udmønte KUV-projektet i en vifte af bøger med lydbeskrivelser og skiftlige værker for det indre øre, som kan fremføres for et publikum via storskærm. Eller udgives på de sociale medier, for eksempel som et stykke for strygekvartet på Twitter.

Projektet ’Musik for det indre øre’ er støttet af Kulturministeriets Pulje for Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed og forventes afsluttet i efteråret 2018.

Niels Lyhne Løkkegaard blogger om processen på rmc.dk. Læs med her

Om Niels Lyhne Løkkegaard
KUNSTNERISK UDVIKLINGSVIRKSOMHED

RMC i ny KUV-antologi

RMC i ny KUV-antologi
Antologien om kunstnerisk udviklingsvirksomhed på kunstskolerne giver indblik i de første KUV-projekter fra Rytmisk Musikkonservatorium.
Nyhed

Den nye bogudgivelse 'Kunstnerisk udviklingsvirksomhed – antologi 2016' samler tekster fra en række bidragsydere fra de danske kunstuddannelser i film, musik, billedkunst og scenekunst, der på forskellig vis har beskæftiget sig med kunstnerisk udviklingsvirksomhed (KUV) i praksis.

Med beskrivelser af konkrete KUV-projekter udført ved de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner i de seneste år giver antologien således et unikt indblik i KUV-arbejdet på tværs af kunstformer og skoler. 

To komponister og undervisere på Rytmisk Musikonservatorium (RMC) bidrager:

Jacob Anderskov om 'Habitable Exomusics', hvor han satte de struktureringsprincipper, han benytter sig af under improvisation, under lup - se også mere her.

Laura Toxværd om 'Komposition af grafiske og soniske værker gennem improvisatores medskabelse', hvor hun arbejdede med forholdet mellem komposition og improvisation - se også mere her.

Desuden bidrager Lars Brinck, RMCs leder af Forsknings- og Udviklingsenheden, med en tekst om refleksion og formidling af KUV.

Se mere om antologien på KUV-netværkets hjemmeside, hvor indholdsfortegnelse og redaktør Anne Gry Hauglands indledning også kan downloades.

'Kunstnerisk udviklingsvirksomhed – antologi 2016' er udgivet af Det Kongelige Danske Musikonservatorium i november 2016. Den er på 332 sider og koster 200,- hos Schultz Boghandel.

KUNSTNERISK UDVIKLINGSVIRKSOMHED

RMC på KUV Festival

RMC på KUV Festival
Der er koncerter og fremlæggelser fra RMC-undervisere, når landets kunstskoler afholder den første festival for kunstnerisk udviklingsvirksomhed (KUV).
Nyhed

Lørdag 5. november kl. 12-17 afholder det danske netværk for kunstnerisk udviklingsvirksomhed (KUV) sin første festival.

KUV Festival 2016 på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium (DKDM) præsenterer lærere fra landets syv kunstskoler eksempler på deres afsluttede eller igangværende KUV-projekter.

Fire undervisere fra Rytmisk Musikkonservatorium (RMC) deltager med koncerter og fremlæggelser: Jacob Anderskov, Laura Toxværd, Søren Kjærgaard og Torben Snekkestad.

På festivalen vil der også være en panel-debat med forfatterne til en antologi om KUV i praksis og teori. Her deltager Lars Brinck, RMCs leder af Forsknings- og Udviklingsenheden.

15 indslag på 6 scener

Se hele oversigten over deltagere og de i alt 15 koncerter, iscenesættelser og foredrag på 6 forskellige scener hos KUVnetværket.dk.

Indslagene fra RMC er:

12:15-12:45 i Havesalen Jacob Anderskov: Aktion - Reaktion

13:00-14:00 i Studie 3 Laura Toxværd: Komposition af grafiske og soniske værker gennem improvisatores medskabelse

14:45-16:00 på Studiescenen Søren Kjærgaard: Being Layered, Body Looping

15:00-16:00 i Ny Sal Torben Snekkestad: The Poetics of a Multiphonic landscape

16:15-17:00 i Ny Sal Paneldiskussion

En festival som Vidensdeling

Kunstnerisk udviklingsvirksomhed (KUV) er i Danmark synonymt med den internationale betegnelse artistic research og er et af de centrale vidensgrundlag for de kunstneriske uddannelsesinstitutioner. På RMC har vi udviklet fagområdet KUA (kunstnerisk udviklingsarbejde), som på mange måder er "de studerendes KUV".

KUV har i nogle år haft særlig fokus i Kulturministeriet og på uddannelsesinstitutionerne herunder. Der er oprettet en projektpulje, hvor RMC har modtaget projektstøtte fra, og hvor der er afsat midler til forskellige former for aktiviteter til styrkelse af KUV-området i Danmark.

Festivalen er et eksempel på en sådan vidensdelingsaktivitet.

KUNSTNERISK UDVIKLINGSVIRKSOMHED

Klaveret som et felt af soniske muligheder

Klaveret som et felt af soniske muligheder
På RMC undersøger pianist og komponist Søren Kjærgaard, hvordan man som soloperformer kan arbejde med interaktion mellem forskellige musikalske lag.
Nyhed

Hvordan skaber en soloperformer musik, der er dialogisk og interaktiv, når man kun er én person på scenen? Og hvordan kan soloperformere fremme en slags indre dialog i deres musikalske værker?

Det er komponist, pianist og lektor Søren Kjærgaard ved at undersøge på Rytmisk Musikkonservatorium i sit kunstnerisk udviklingsvirksomhed-projekt (KUV) under titlen ’Flerlagethed i Soloperformance’, som han arbejder på frem til december 2017.

”I improvisationsmusik vokser musikken meget ud af interaktionen mellem musikerne. Fra det perspektiv er soloformatet en udfordrende størrelse, fordi man er alene på scenen og ikke i direkte kommunikation med andre end én selv. Det er i udgangspunktet en monologisk situation,” siger Søren Kjærgaard og fortsætter:

”Men når man lytter til dygtige soloperformere inden for improvisationsmusikken, kan de skabe en musikalsk konversation indenfor deres materiale, hvor forskellige lag og stemmer kommunikerer med hinanden. Det kan for eksempel være melodiske linier, klanglige teksturer eller rytmiske bevægelser, der interagerer med hinanden. Der er et uudnyttet potentiale i at undersøge, hvordan en soloperformer kan arbejde med flere forskellige lag i udviklingen af sit materiale og indgå i en mere dynamisk interaktion med sit materiale som medspiller.”

Klaverets Stedbeskrivelse

Som en del af sit projekt eksperimenterer Søren Kjærgaard med at placere objekter på og imellem klaverstrengene, så lyden ændrer sig. Denne instrumenttilgang kaldes præparation, og blev udviklet af de amerikanske eksperimental-komponister Henry Cowell og John Cage.

”At transformere lyden på sit instrument ved brug af objekter er velkendt. Hvis du er guitarist, kan du for eksempel spille med en slide, som ændrer lydens udtryk. Man kan gøre det samme med klaveret ved at placere forskellige genstande i klangharpen, så det pludselig lyder som noget helt andet – en syngeskål, et fingerknips eller en bisværm. Jeg opfatter klaveret som et rigt felt af soniske muligheder, og i det instrument-topografiske ligger, at jeg vil forsøge at kortlægge nogle af alle de mulige lyde, som kan bruges i mit projekt,”  siger Søren Kjærgaard.

Som en del af projektet filmer og optager han sin praksis og sine solooptrædener undervejs og analyserer derefter hvad der sker i dem. Planen er også at få andre improvisationsmusikere til at lytte kritisk til nogle af optagelserne.

Relevant for andre

Det kunstneriske udviklingsvirksomheds-projekt afsluttes med en række koncerter, et album med nye værker og en publikation med de kunstneriske og metodiske refleksioner.

”Jeg aner ikke hvordan det færdige værk kommer til at lyde eller hvilken retning materialet kommer til at tage. Det må processen anspore, men det er også noget af det spændende ved at lave kunstnerisk udviklingsarbejde. Man har måske udstukket en kurs og navigerer efter nogle kardinalpunkter, men man ved aldrig helt, hvor man ender henne. Et vigtigt aspekt i forskningen er dog, at det også er relevant for andre samtidsmusikere og komponister, som arbejder inden for mit fagområde. Derfor handler det om at finde en balance mellem min egen proces og det felt, jeg bevæger mig indenfor og at være i dialog med den kontekst.”

Projektet ’Flerlagethed i solooptrædener’ er støttet af Kulturministeriets Pulje for Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed og forventes afsluttet i efteråret 2017.

Søren Kjærgaard vil undervejs blogge om processen på rmc.dk.

Om Søren Kjærgaard
KUNSTNERISK UDVIKLINGSVIRKSOMHED

Medskabelse sat på noder

Medskabelse sat på noder
På RMC undersøger komponist Laura Toxværd, hvordan hun fastholder improviserende musikeres fortolkning i sine kompositioner.
Nyhed

Hvordan skriver man ”noder” på en måde, så de integrerer musikeres improvisation og medskabelse af musikken, men stadig kan spilles genkendeligt fra gang til gang? Det undersøger komponist, saxofonist og studieadjunkt Laura Toxværd på Rytmisk Musikkonservatorium med sit kunstneriske udviklingsvirksomheds-projekt, ’Komposition af grafiske og soniske værker gennem improvisatorers medskabelse’.

»Den type musik, vi har at gøre med på RMC, har en vild styrke i det øjeblik, hvor musikerne er ret frie og improviserende, når de spiller, selv om de forholder sig til et bestemt nummer. Den kraft vil jeg meget gerne bibeholde i mine kompositioner, for nogle gange kan jeg lidt frygte, at man lukker noget af kraften i nuet ude,« fortæller Laura Toxværd om projektet.

Aktiv medskabelse

Undervejs i projektet er hendes forsøgskaniner og improvisatorer freejazz-trioen Dødens Garderobe, som hun løbende mødes og spiller koncerter med ud fra de oplæg, hun komponerer.

»Hver gang musikerne spiller min foreløbige musik, betragter jeg det, som de gør ved den, som deres aktive medskabelse af det her kunstværk, der er på vej til at blive til noget. Og jeg vil så undersøge, hvad det er, de bidrager med, og reflektere over, hvordan det hele tiden påvirker værket. Jeg videodokumenter både øverne og koncerterne for at kunne granske og studere situationerne og også derigennem erindre, hvad jeg selv oplevede,« forklarer Laura Toxværd.

Liveplade og grafisk notation

Kunstnerisk udviklingsvirksomhed adskiller sig fra anden forskning ved, at der kommer et kunstnerisk værk på højeste niveau ud i sidste ende. Det fysiske resultat af Laura Toxværds projekt bliver et kombineret sonisk og visuelt værk: Et live-album med et nysammensat internationalt orkester samt en samling af tilhørende grafisk noterede partiturer i trykt form.

»Den afsluttende koncert indspilles og udgives som album. Samtidig arbejder jeg jo med grafisk notation, hvilket vil sige, at partiturerne, jeg skriver, i papirform har et kunstnerisk udtryk i sig selv og er en æstetisk del af mit kunstværk – ud over at man bare kan spille musik ud fra dem,« siger hun og uddyber:

»Inden for traditionen med grafisk notation kan det være nogle meget abstrakte anvisninger, musikerne skal forholde sig til, så man ikke nødvendigvis vil kunne genkende værket, hvis nogle andre spiller det på et andet tidspunkt. Men hensigten med mine kompositioner er, at jeg allerede fra første udkast har besluttet nogle kendetegn – noget melodisk, et groove eller måske hvordan nummeret bevæger sig i lydstyrken. Der kommer så nyt til gennem musikernes medvirken, og jeg samler deres ideer sammen – som et stillads der bygges op gennem koncerterne undervejs. På den måde kommer kompositionerne til at indeholde flere og flere faste ting og mindre og mindre jam hen ad vejen. Men det kan også være, jeg når frem til, at hvis jeg giver den her bestemte anvisning, så får jeg noget fantastisk godt til at ske, så den anvisning vil jeg beholde, selv om det stadig er en anvisning til improvisation. Og selvom den visuelle del af mit værk er væsentlig, er det soniske hovedsagen – det er jo musikkonservatoriet.«

Projektet ’Komposition af grafiske og soniske værker gennem improvisatorers medskabelse’ er støttet af Kulturministeriets Pulje for Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed og forventes afsluttet i foråret 2016.

Laura Toxværd vil undervejs blogge om processen på rmc.dk

Om Laura Toxværd
KUNSTNERISK UDVIKLINGSVIRKSOMHED
Følg udviklingen: 'Composition of graphic and sonic works through the improvisors’ co-creation'

Se den kunstneriske udvikling over skulderen

Se den kunstneriske udvikling over skulderen
Siden januar 2014 har Jacob Anderskov, pianist og lektor ved Rytmisk Musikkonservatorium, sat sit eget kunstneriske virke under lup med det kunstneriske udviklingsprojekt ’Habitable Exomusics’.
Nyhed

Over det næste års tid kommer du til at kunne følge projektets forløb og Jacob Anderskovs egne musikalske processer, når han skal se nærmere på, hvordan hans musik er opbygget og reflektere over de valg, han tager, når han komponerer og improviserer.

”Jeg følte mig ved starten af projektet overbevist om, at ligesom en imitation af en anden kunstners værk altid vil indeholde personlige farvninger og forskelle til forlægget, så vil et forsøg på en prototypisk kunstnerisk konklusion/sammenfatning af min egen proces uafværgeligt føre til gradvise forandringer eller udvidelser i mit musikalske sprog,” blogger Jacob Anderskov.

Projektet live

I forbindelse med udviklingsprojektet, som kigger nærmere på de såkaldte materiale-struktureringsprincipper i improvisationsmusik, startede Jacob Anderskov blandt andet ensemblet ’Just in Time’ med RMC-soliststuderende Adam Pultz Melbye på bas og RMC-Bachelorstuderende Anders Vestergaard på trommer til at afprøve nyt materiale i projektets tidlige faser.  

Ensemblet fik mere opmærksomhed end ventet ved Copenhagen Jazz Festival 2014, da DR K valgte at sende en af deres koncerter på live-tv. Et valg, som fik stor betydning for, hvordan arbejdsprocessen for det kunstneriske, udviklingsprojekt er forløbet.

Vær med på første række

Allerede nu kan du læse de tre første blogindlæg, som beskriver projektets opstartsfase og tiden op til Copenhagen Jazz Festival. Ifølge planen har Jacob Anderskov indtil august 2015 til at færdiggøre udviklingsprojektet og lige så længe kan du følge hans blog.

Der vil løbende blive postet nye indlæg, som Jacob Anderskov skriver sideløbende med sin udvikling og reflekterer over processen.

Følg med fra starten og læs det første blogindlæg, HER

Om 'Habitable Exomusics'
Om Jacob Anderskov
Følg udviklingen: 'Habitable Exomusics'
KUNSTNERISK UDVIKLINGSVIRKSOMHED
Subscribe to RSS - Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed