RMC udgiver antologi om skabende musikpædagogik

Musikerne Nana Jacobi, Carsten Lykke, Ditte Rønn-Poulsen og Søren Kjærgaard deler undervisningserfaringer fra daghøjskolen, efterskolen, højskolen og musikkonservatoriet.
12. sep. 2018
Nyhed

Sangskrivning, komposition og de skabende aspekter af den rytmiske musik har gennem de senere år fået øget bevågenhed på konservatorier og musikskoler, og det skabende er derfor kommet i mange musikpædagogiske praktikeres søgelys:

Hvordan gribes interessen for at skabe sin egen musik an? Hvordan findes balancen mellem musikalske færdigheder og kreative, skabende kompetencer? Hvad skal der til, for at fremtidens børn og unge fortsat vil bidrage til udviklingen af den rytmiske musik?

'Egne veje – Udvikling af en skabende musikpædagogik' er en ny antologi fra Rytmisk Musikkonservatorium (RMC) og forskningsleder Lars Brinck som dokumenterer og formidler et pædagogisk udviklingsprojekt, der kommer svarene på de komplekse spørgsmål nærmere.

Fire forskellige undervisere, som også selv er skabende musikere, sangskrivere og komponister, deler i bogen deres erfaringer med at undervise i den rytmiske musiks skabende praksis, og hvordan de på hver deres måde griber den opgave an på henholdsvis efterskolen, højskolen, daghøjskolen og musikkonservatoriet.

egne_veje_pack_shot.jpg

Fire bud

I 'Egne veje' veksler konkrete eksempler fra undervisningen med overordnede diskussioner om kunstneriske og pædagogiske overvejelser. Forfatterne er:

Carsten Lykke fra Skolerne i Oure, Sport og Performing Arts med 'Teenagere i musikalsk og personlig udvikling'.

Ditte Rønn-Poulsen fra Den Rytmisk Højskole i Vig med 'Det ukendte som medspiller, kroppen som anker'. 

Nana Jacobi fra Rytmisk Center med 'Kreativitetens dynamik'.

Søren Kjærgaard fra Rytmisk Musikkonservatorium med 'Frem at gå, efter vej' om faget Kunstnerisk Udviklingsarbejde (KUA) på RMC.

Det langvarige kollektive udviklingsarbejde beskrives og begrundes forskningsmæssigt af bogens redaktør Lars Brinck, lektor, ph.d. og leder af Forsknings- og Udviklingsenheden på RMC.

Antologien henvender sig primært til undervisere og studerende inden for de kreative fagområder. De konkrete praksiseksempler er hentet fra musikområdet, men de peger på vigtige generelle pointer. Bogens udviklingsmetodiske perspektiv med konkrete arbejdsformer vil også kunne inspirere kolleger og studerende til sammen at finde egne veje til udvikling af en personlig, kunstpædagogisk praksis.

'Egne veje – Udvikling af en skabende musikpædagogik' udgives af Rytmisk Musikkonservatorium den 21. september 2018. Den er på 189 sider og kan købes hos Schultz Boghandel fra udgivelsesdagen.