Branchesalon: Balladen om YouTube

RMC introducerer et nyt samtaleformat, der zoomer ind på en række aktuelle udfordringer i musikindustrien. De første gæster i rækken er Christine Sørensen (Kommunikationschef hos Google, Denmark) og Henrik Daldorph (direktør for Sony Music).
22. nov. 2017
Salon

Musikken har det svært med YouTube. På den ene side kan vi ikke undvære den mulighed, YouTube giver os for at nå et stort publikum med vores musik. På den anden side, synes vi, det ville være rimeligt, at YouTube betalte noget mere for, at de eksponerer vores publikum for en stadig strøm af annoncer.

Ikke så overraskende har YouTube det lige omvendt: De synes, vi skal være glade for, at de stiller en effektiv distributionskanal gratis til rådighed, og samtidig tilbyder en andel af reklamekronerne.

I en internationalt koordineret PR- og lobbyindsats, og med en argumentation der ligner den, vi kender fra kampen mod pirateriet for 10 år siden, har en række af musiklivets organisationer forsøgt at tvinge YouTube til forhandlingsbordet for at få flere penge.

Det har foreløbigt været uden held. YouTube siger, at rettighedshaverne bare kan pille deres musik ned, hvis de er utilfredse. Og den mulighed er der ikke mange, der har benyttet sig af. Diskussionen har i seneste omgang bølget frem og tilbage i månedsvis, og minder lige nu mest om en skyttegravskrig, hvor ingen har lyst til at (over)give sig.

Nu bringer RMC’s Branchesalon parterne sammen til en åben snak om balladen og hvad der skal til for at løse op for situationen.

Dagens gæster:

  • Christine Sørensen – Kommunikationschef i Google Danmark
  • Henrik Daldorph – Formand for musikselskabernes organisation IFPI Danmark og direktør for Sony Music Denmark.

Samtalen styres af Jesper Bay, underviser på Music Management uddannelsen, manager m.v.

Følg med i Facebook event HER.

Photo credit: Bjørn Bertheussen

22. nov. 2017
15.00 til 16.30
RMC, Akvariet
Eik Skaløes Plads
1437
København K.